Säljtugg 1 – De första läsarna avgör bokens öde

Prolog: Ett säljande namn

Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp. Olika sätt att driva bokförsäljning. För det är vad det här nyhetsbrevet ska handla om. Kanske är nyhetsbrev rentav fel ord.

En annan sak som krävde mycket huvudbry var vad vi skulle döpa det till. Bokmarknadsföringsbrevet kändes krångligare än de krångligaste boktitlar vi träffat på. Dessutom handlar det inte bara om att marknadsföra utan om att faktiskt sälja böcker. Ja, just sälja är nästan ett fult ord. Så långt ifrån litterär man kan komma.

Men i slutändan är det vad det handlar om. Oavsett om det är litteratur som konkurrerar om de finaste litterära utmärkelser eller lättläst underhållning som tar plats i kassalinjen på Ica så behöver böcker säljas för att förlag och författare ska kunna överleva. Visst, stipendier och prispengar är bra men utan läsare som köpare är det bara tillfällig lättnad.

Så välkommen till Säljtugg.

#1 – De första läsarna avgör bokens öde

Myt och sanning – en bra bok säljer sig själv

Vad är det som gör att en bok säljer och en annan inte gör det? Är det marknadsföringen eller exponeringen som brister eller är det helt enkelt boken som inte är tillräckligt bra?


(…)
För att kunna läsa resten av kunskapsbrevet Säljtugg #1 måste du ha vara inloggad och ha ett
Business-medlemskap (pris från 1200 kr/år). Om du redan har det så kan du logga in via huvudmenyn.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

solve@boktugg.se

Stäng meny