META rätt så säljer du mer – om metadata för böcker

Det här Säljtugget kommer att handla om meta-data. Vet du redan exakt vad meta-data är kan du hoppa över förklaringen som följer här.
Metadata betyder rent språkligt data om data eller information om data. Ursprungligen användes begreppet metainformation, alltså information om information. Normalt används metadata eller metainformation för att beskriva innehållet och/eller strukturen för en viss datasamling ur något perspektiv. Genom att använda metadata görs uppföljning, tolkning, sökning och sortering enklare och effektivare. (Wikipedia)

I bokbranschen handlar det alltså om att katalogisera information om böcker på ett sätt som gör det enkelt att hitta information för bibliotek, återförsäljare och läsare i alla dess former.

Vi kommer att fokusera på den gemensamma kommersiella katalogen för bokinformation som vi har i Sverige – Bokinfo (som fram till 1 augusti 2015 hette Bokrondellen). Den drivs av Bokinfo Norden HB som startades 2004 (då Bokrondellen). Företaget ägs av Bonnierförlagen, Förlagssystem, Natur och Kultur och Norstedts Förlagsgrupp.

Alla nätbokhandlare hämtar sin bokinformation, omslagsbilder och lagerstatus från Bokinfo. I vissa fall hanteras beställningar av böcker från återförsäljare också via Bokinfos system medan exempelvis nätbokhandlarna oftast skickar sina ordrar direkt till distributören.

Med andra ord – om det står fel i beskrivningen av en bok på Adlibris så finns felet oftast i informationen hos Bokinfo och även hos andra återförsäljare.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år). Är redan Business-prenumerant så logga in här.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

solve@boktugg.se