Big Data & bokbranschen

Idag finns det data, eller statistik, som kan visa exakt hur en läsare läser (eller lyssnar på) en bok. Men vems är datan? Och hur mycket ska vi låta den påverka vilka böcker vi ger ut och hur vi redigerar dem? Foto: iStock.

Varje gång någon läser eller lyssnar på en digital bok genereras data på återförsäljarens servrar. All denna data kan analyseras för att se mönster och insikter om hur böcker konsumeras. Som förlag och författare ställer du frågan – vem äger datan om mina läsare/lyssnare?

Har du hört uttrycket Big Data? Det handlar om stora mängder lagrad information (som ofta mäts i terabyte (1 TB = 1024 GB) eller petabyte (1 PT = 1024 TB). För att sätta det i perspektiv så motsvarar 1 PB cirka 3,4 år av HD-video dygnet runt.

Termen Big Data fick sitt genombrott 2009 men har fortfarande inte fått någon svensk översättning. Däremot pratar man ibland om informationsutvinning (data mining) när det gäller att hantera dessa informationsmängder som i de flesta fall inte består av bilder och filmer utan siffror och bokstäver. Oändliga mängder av Excelark eller databaser.

När det gäller bokbranschen kan man förstås se den växande utgivningen som Big Data. En ebok i epubformat kan vara några få Mb stor vilket gör att det ryms tusentals böcker på några GB. En ljudbok kräver 43 Mb (96 Kbps ljudkvalitet) per timme, dvs lite drygt 1 GB för 24 timmar.

Men nu tänkte jag egentligen fokusera på de datamängder som samlas från läsare vid läsning och lyssning av digitala böcker i prenumerationstjänster. Och läsning av böcker i andra appar, som Amazon Kindle och Audible.

För första gången i historien har nämligen förlagen chansen att krypa in i skallen hos läsarna och få reda på vad de läser och hur de läser. Eller rättare sagt, återförsäljarna samlar in denna data och kan göra analyser av vilka titlar som fungerar på riktigt.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år).

LOGGA IN
eller
PRENUMERERA

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.