Säljande bilder på allt & alla

Ska man ta författarbilderna i en proffstudio? Foto: iStock.

Vems ansvar är det att det finns bra författarbilder? Kanske är den frågan anledningen till att många förlag inte har så bra bilder som de skulle kunna ha.

Av tradition läggs mycket tid och energi på att få ut författarna i media. Pressmeddelanden, mejl och telefonsamtal till utvalda journalister och redaktioner. Erbjudanden om recensionsexemplar och utskick på måfå av boken.

Om man får napp och en journalist bestämmer sig för att skriva något om författaren (och ur förlagets perspektiv gärna även boken) så kommer nästan genast frågan: finns det några bra pressbilder?

På Boktuggs redaktion ställer vi frågan nästan dagligen och svaret förvånar emellanåt. Ofta finns det åtminstone en bra bild, men ibland är det rent bedrövligt. Ofta är det när man ska intervjua någon på förlaget som resultatet blir riktigt uselt. Då kommer det suddiga mobilbilder tagna i all hast på kontoret eller under den senaste semestern.

Bilder är viktiga. Vi vet att läsarna ofta tittar på bilden först och därefter läser en rubrik och i bästa fall går vidare till texten. Därför gäller det som förlag att se till att det finns bra bilder på:

  • författare
  • medarbetare (alla som kan tänkas bli intervjuade, inte bara förlagschefen)
  • förlaget (gruppbilder, kontorsbilder, mässbilder etc)
  • produkter (bilder på böcker och andra produkter som förlaget tar fram och säljer)

Så hur gör du för att ta fram alla dessa bilder?

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år).

LOGGA IN
eller
PRENUMERERA

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.