Författare och läsare möts online

Webinarier och releasefester som flyttar online är en trend de senaste veckorna - kommer coronakrisen att förändra bokbranschens sätt att jobba för alltid? Foto: iStock.

Coronakrisen med Covid-19-pandemin har tvingat fram nya sätt att arbeta i många branscher. På ett sätt kan det kännas som att det stoppat en trend som pågått under lång tid där bokbranschen satsat allt mer på event, fysiska möten mellan läsare och författare. Kanske som en motreaktion på nätbokhandelns tillväxt och på senare år streamingtjänsterna.

När författare inte kan möta sina läsare ute i bokhandeln, på bokmässor, på biblioteken och andra fysiska mötesplatser – då går de online. Det är precis som om krisen tvingat fler att upptäcka det som en del redan visste: det finns många bra plattformar för digitala möten idag.

Under arbetet med den här texten hittade jag ständigt fler exempel på hur omställningen sker och vilka möjligheter som finns för förlag och författare. Även om det personliga mötet, öga mot öga, är något unikt som vi saknar och längtar tillbaka till så kommer de här veckorna och månaderna att förändra vårt samhälle i grunden.

En del av de digitala plattformar som vi nu tvingas in i kommer att leva kvar och bli en naturlig del av processen med att sälja och marknadsföra en bok.

Så frågan som en hel bransch har ställt sig är förstås: Hur gör vi när författare inte längre kan åka runt och prata om sin bok på olika platser? Hur genomför vi mässor och konferenser när folksamlingar större än femtio, tio eller två personer är förbjudna?

Svaret finns framför oss. Vi går online. Plattformarna har funnits i flera år och de är redo, allt handlar om hur kreativa vi är när det gäller att utnyttja dem.

Spansk författare träffade 60 000 fans online

Du har förmodligen inte hört talas om den spanske författaren Javier Castillo. La Chica de Nieve (Snöflickan, men den finns inte utgiven på svenska) är hans fjärde bok och ges ut av Penguin Random House i Spanien. Enligt förlaget har hans böcker sålt i 680 000 exemplar och är utgivna i flera länder – dock ännu inte på engelska.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år). Är redan Business-prenumerant så logga in här.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.