Print on demand: Styck-tryck & supply chain

Är det en satellit? Nej, det är en Espresso Book Machine, en av pionjärerna inom POD (print on deman). Foto: iStock. Produktbild: Xerox. Montage: Boktugg.

POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver. POD kan användas för backlist men också som buffert för oväntade storsäljare.

POD eller print-on-demand har funnits i många år. När podcasts på senare år blivit allt vanligare har förvirringen tilltagit då POD och podd är snarlikt i tal. Kanske är det därför man ser termerna beställtryck och tryck på begäran dyka upp.

POD – en kort historik

Redan på 1990-talet dök idéerna om en automatiserad bokmaskin upp. Harvey M Ross sökte redan 1991 och fick ett par år senare patent på “System and method of manufacturing a single book copy”. Med hjälp av en dator sammanbyggd med skrivare och bokbinderi skulle en kund kunna beställa en bok och få den tryckt på några minuter. Jason Epstein, en amerikansk förläggare (med ett förflutet på både Doubleday och Random House) var 2004 med och grundade On Demand Books som tog fram Espresso Book Machine, baserad på Ross patent. Visionen var att denna bokmaskin skulle finnas i varje bokhandel, bibliotek och café som decentraliserade tryckpressar. En modern ersättare till Gutenbergs gamla uppfinning. Den 21 juni 2007 installerades den första Espresso-bok-bryggaren på New York Public Library där den tryckte böcker ur en katalog med 200 000 public domain-titlar.

Patentet gick ut 2018 och när man numera studerar EBM:s hemsida råder ingen större aktivitet.

Espresso Book Machine tillverkades faktiskt av Xerox. Men säljs enligt dem inte längre som ny.

Istället tog POD en annan väg. Digitala tryckpressar började sakta sänka ribban för när digitaltryck blir lika lönsamt som offset. Små upplagor på några få hundra exemplar. Samtidigt som arbetet med Espressovarianten pågick ökade nätbokhandeln sin andel av bokmarknaden både i USA och andra delar av världen.

Flera olika tjänster för att trycka böcker som print-on-demand och sälja dem direkt via egna hemsidor, men även nätbokhandlare som Amazon, Adlibris och Bokus, dök upp under 2000-talet.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år). Är redan Business-prenumerant så logga in här.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.