Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?

Drömbilden av en författare som sitter i solen med fantastisk utsikt och skriver på nästa bok. Knappast vardagen för de flesta författarna, oavsett om de är egenutgivna eller traditionellt utgivna. Foto: iStock.

Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare inte välja egenutgivning?

Det började talas om egenutgivning i Sverige i större omfattning för drygt tio år sedan. Men egentligen har det alltid funnits författare som gett ut böcker på eget förlag, även för hundra år sedan.

Samma sak gäller hybridförlag, där författaren ger ut på ett förlag men själv bekostar utgivningen. Det finns ett flertal förlag som utåt sett är traditionella förlag men som på i stort sett samtliga utgivningar låter författaren delfinansiera genom att betala för trycket eller att garantera genom att köpa ut ett antal hundra exemplar.

I vissa fall erbjuder dessa till synes traditionella förlag sämre villkor än de uttalade hybridförlagen.

Däremot har den tekniska utvecklingen öppnat dörren för egenutgivare. Nätbokhandelns intåg gjorde det möjligt för vem som helst att med relativt enkla medel sälja böcker till kunder oavsett var dessa är bosatta. Förlag i alla storlekar slapp själv jobba med postorder och hantera paket och fakturor om de ville ha ett alternativ till den fysiska bokhandeln och bokklubbarna. Nätbokhandeln jämnade ut spelplanen. Lägg till det framväxten av POD (print on demand) som innebär att en egenutgivare inte ens behöver trycka en upplaga och bry sig om ett eget lager.

Däremot kom aldrig nästa steg på den svenska marknaden: explosionen för eböcker. Detta beror givetvis på att ingen svensk återförsäljare visade ett seriöst intresse för eboken. I alla fall inte på den nivån att de ville göra större investeringar i att ändra folks beteende och flytta fokus från papper till skärmar.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år). Är redan Business-prenumerant så logga in här.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

solve@boktugg.se