En författare ger ut en läderinbunden samlarversion av en tio år gammal bok och drar in över 50 miljoner kronor på en vecka. Kickstarter är plattformen som gör det möjligt. Men det krävs hårt arbete.
Brandon Sanderson sökte 250 000 dollar (motsvarande nästan 2,3 Mkr) för utgivningen av The Way of Kings. Det är ingen ny bok. Tvärtom, utgåvan ska fira bokens tioårsjubileum (den kom ut 2010 på Tor Books). Den ingår i hans serie The Stormlight Archive.
Det här var också Brandons allra första Kickstarter. Det tog tre minuter för honom att uppnå sitt mål och för Kickstartern att bli fullt finansierad. Sedan gick det undan. Efter bara två timmar hade 10 000 personer backat projektet vilket innebar att de låst upp alla ”stretch goals” som han och teamet planerat.
Här kan det vara på sin plats att förklara vad ett stretch goal är ifall du inte är hemma på Kickstarters. Kanske rentav berätta kort vad Kickstarter är för plattform, även om den blir allt vanligare även i Sverige och i den svenska bokbranschen där framför allt flera serieskapare och förlag lyckats väl med att dra in stora pengar.
Kickstarter är en plattform för crowdfundig, alltså att övertyga en grupp människor att ekonomiskt stötta ett projekt. Det används för mängder av olika typer av projekt, men nästan uteslutande för fysiska produkter. Det är detta som gör det extra fascinerande ur bokbranschens perspektiv – i en tid när alla pratar om digitala format så är det påkostade fysiska format som lämpar sig bäst för en Kickstarter.
I skrivande stund har Sandersons Kickstarterkampanj The Way of Kings 10th Anniversary Leatherbound Edition nu passerat 5,46 miljoner dollar – vilket, med reservation för aktuell dollarkurs, är över 50 miljoner kronor. Dessa pengar kommer från 21 415 backare (personer som stöttar kampanjen). I genomsnitt har dessa personer alltså lagt 255 dollar (2 320 kr) var.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
