Prenumerera på digitala böcker – olika modeller

Ljudbokstjänster och ebokstjänster.
Prenumerationstjänster är framtiden - eller? Konsumenterna verkar gilla det, men förlag och författare ser lägre ersättning per exemplar och är osäkra på om det vägs upp av ökade volymer. Montage: Boktugg.

Prenumerationer eller abonnemang är två ord för samma sak. Men det finns mängder av modeller bakom. För förlag och författare handlar det om att förstå eller försvinna.

Vi kan börja med vilket ord som egentligen ska användas för att beskriva det nya sättet att konsumera böcker: prenumerationstjänster eller abonnemangstjänster? Även ljudbokstjänster eller digitala boktjänster förekommer som begrepp. Kanske ska vi börja säga bokstreaming trots att det rent tekniskt är vanligt att man laddar ner hela boken i mobilen.

För drygt en vecka sedan kom rapporten som vi väntat på – den som visade hur försäljningen av fysiska och digitala böcker utvecklats i Sverige under 2020. Den typen av statistik vi hade velat se månad för månad, eller åtminstone kvartal för kvartal för att verkligen kunna se hur utvecklingen ser ut.

Det finns två jämförelser i rapporten (som omfattar perioden januari till augusti 2020 och täcker in runt 80 procent av bokförsäljningen i Sverige) som du ska ha koll på:

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år).

LOGGA IN
eller
PRENUMERERA

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.