Vilka berättarperspektiv finns det och hur undviker man fällorna?

Point of view eller berättarperspektiv.
Point of view (POV) eller berättarperspektiv är viktigt att behärska som författare. Foto: iStock.

I en berättelse betyder berättarperspektivet, eller som det kallas i filmens värld: point of view, berättarens position i beskrivandet av det som händer. Lite slarvigt kan man säga att det beskriver i vilket huvud, i vilken av dina karaktärer, som du befinner dig som berättare i en specifik scen. Och därmed vilket perspektiv du har i just den scenen. Lät det flummigt? Det blir värre.

Uttrycket POV kommer ursprungligen från det latinska “punctum visus” vilket konkret betyder utsiktsplats. Punkten du som berättare befinner dig på och det du ser därifrån. Men vad är det som gör den där utsiktspunkten så rysligt viktig? Vad är det som är så petigt med berättarperspektivet? 

Därför att den betyder allt. Vid vilken punkt eller i vilken karaktärs huvud du befinner dig, filtrerar nämligen allt runt dig i berättandet. Allt i din berättelse uppfattas av berättaren från en viss punkt i tid och rum. Du kan inte berätta allt från alla möjliga håll på en gång. Också en Gud eller en allvetande berättarröst befinner sig någonstans när den berättar. 

De fyra varianterna

Innan vi går igenom de vanligaste misstagen som vi som författare gör med berättarperspektivet, ska vi ta oss en titt på de fyra olika varianterna av berättarperspektiv, POV.

För att läsa resten av artikeln (och många andra fyllda av skrivtips som gör dig till en bättre författare) …

PRENUMERERA
eller
LOGGA IN

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Ingrid Elfberg

Ingrid Elfberg är författare, lektör och frilansskribent. Hon utgör en tredjedel av lektörerna i Storydoktors där hon hjälper andra författare med knutar i deras manus. Har vunnit ett par litterära priser för noveller, hittills gett ut fem thrillers i Göteborgsmiljö och har nya thrillers på gång men nu med Norrlands inland som huvudmiljö. Har också undervisat på Skrivarakademin i Göteborg. Hon vill rikta ett stort tack till Lennart Guldbrandsson, kollega i Storydoktors, för ovärderligt stöd kring allt om karaktärer och dramaturgins mysterier. Läs mer på: ingridelfberg.se samt storydoktors.se