Att välja perspektiv till din roman

Writing in notebook. Close-up.

Innan du påbörjar din roman är det viktigt att bestämma ett par grundläggande saker. Perspektivet är en av dem. 

Man kan också ställa sig frågan så här: Vem är det som talar i boken, och i vilken form, och i vilket förhållande till händelserna? Vilka blir begränsningarna av valet jag gör? Gravt förenklat brukar man tala om jag, du, vi, eller han/hon, som berättarröst i romanen, och oavsett vad du väljer så bör du ägna det mycket tanke eftersom du behöver skriva om hela boken om du ändrar dig. Du får inte lov att ändra perspektiv i samma kapitel, men kan naturligtvis byta mellan olika kapitel och karaktärer.

Valet av berättarröst påverkar också relationen du får till läsaren. Berättaren tycks ju alltid vända sig mot någon, men sättet att göra det på påverkas av perspektivet.

Den allvetande rösten

Här svävar berättaren över hela skeendet, eller världen om du så vill, och kan också tala direkt till läsaren med finurligheter som: ”Och sen käre läsare, på en helt annan plats i staden, så hände det som inte fick hända när fröken Nilsson snubblade över en polis som inte alls verkade förstå hennes bryderier. Han hejdade henne i farten och bad om legitimation. Att hon grät brydde han sig inte alls om.

För att läsa resten av artikeln (och många andra fyllda av skrivtips som gör dig till en bättre författare) …

PRENUMERERA
eller
LOGGA IN

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Conny Palmkvist