Analysbrevet: Julberättelser får ett lyft genom streamingtjänster

Jul-ljudbok.
Många svenskar valde att lyssna på julberättelser i december. Exempelvis Nu är det jul igen av Annika och Jessika Devert.

Julen 2020 innebar det verkliga genombrottet för temaberättelser med julkänsla. Inte bara på Netflix utan även Storytel, Bookbeat och Nextory. Nu är det dags att ladda för julen 2021.

Den som har Netflix kan knappast ha missat filmtjänstens storsatsning på julfilmer. En del av dem har gått så bra att de fått uppföljare. Vem vill inte titta på en julfilm eller två?

Julromaner är ingenting nytt i bokbranschen. Boktugg skrev för ett par år sedan om hur flera förlag satsade på julromaner i tryckt form. Ännu vanligare är förstås temaböcker för barn med alltifrån böcker som Jul i Valleby. Oväntade julklappar av Martin Widmark till de årligen återkommande julkalendrarna med Pixi-böcker. Julen 2020 hittade vi exempelvis dessa fem adventskalendrar:

Men det verkliga genombrottet för julberättelser i bokbranschen kommer med digitaliseringen. Storytel gjorde en “ljudkalender” redan 2016 och har därefter gjort flera varianter. Precis som Netflix ser ett återkommande säsongsmässigt uppsving för julberättelser gör även streamingtjänsterna för ljudböcker och eböcker det.

– Hos oss var det lite förvånande men roligt att se att en del kunder började söka efter julböcker redan så tidigt som i oktober. Verkar finnas många som längtade efter lite mysiga ljusglimtar och julkänsla när det började mörkna, säger Åse Ericson, Sverigechef Storytel till Boktugg.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år).

LOGGA IN
eller
PRENUMERERA

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.