Facebook har ingen förkärlek för andras böcker

Följare, fans eller gillare? Sidor, grupper eller live? Trenderna på Facebook förändras hela tiden och det är viktigt att påminna sig själv om att du inte äger din publik på plattformen. Foto: iStock.

Facebook har till och med book i namnet. Men förlag, författare, bokhandlare och andra i bokbranschen måste bygga sig plattformar utanför Facebook och inte förlita sig på något som kan raseras imorgon.

Har du en Facebooksida? De senaste tio åren har det blivit en självklar fråga till författare. Facebook har varit en fantastisk plattform för många författare och gett möjlighet till direktkontakt med läsare och en kanal att marknadsföra och informera om sina böcker.

Men i takt med att Facebook tagit över rollen som den dominerande kanalen för att marknadsföra böcker (numera i kombination eller konkurrens med Facebookägda Instagram) så har flera förlag och författare också glömt bort eller inte förstått vad det innebär att ha en Facebooksida eller en grupp.

Du äger inte din plattform. Du riskerar när som helst att bli av med alla dina fans eller kanske troligare – minska din organiska räckvidd. Det händer varje vecka att vi på Boktugg träffar på nystartade förlag och författare (även etablerade) som inte har en hemsida. De har istället en Facebooksida och tänker att det är lika bra eller bättre än en gammalmodig webbplats. Vem behöver en webbplats när man har både Instagram och Facebook?

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Business-prenumeration (pris från 1200 kr/år).

LOGGA IN
eller
PRENUMERERA

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.