Det finns många misstag man kan göra med en bokutgivning. Boktuggs chefredaktör delar med sig av sju missar han gjorde med sin senaste bok, InnebandyPiraterna 6.
Det har gått elva år sedan jag debuterade med InnebandyPiraterna – första säsongen på mitt eget förlag (den har sedan dess kommit i en nyutgåva). Jag har lärt mig massor sedan dess om bokbranschen. Hur man får in sin bok hos de fysiska återförsäljarna och mycket annat. Dessutom har jag varit med och startat bokförlag, drivit bokhandel och en av Sveriges mest lästa nyhetssajter om böcker.
Alltså vet jag allt jag behöver veta för en felfri lansering av den efterlängtade sjätte boken i serien InnebandyPiraterna. Men det hindrar inte att jag ändå gjorde ett antal misstag, både medvetet och av glömska. Så låt oss lista sju misstag som du ska undvika som egenutgivare – eller om du ger ut en bok på mindre förlag. (På ett större förlag får du förhoppningsvis hjälp att undvika dem, men det kan vara en bra checklista.)
1. Sätt utgivningsdatum i förväg
En fördel med att ge ut på mindre förlag eller eget förlag är att man kan korta pressläggningen. Istället för att skriva avtal och få besked om att utgivningen blir om ett år så kan du ge ut din bok direkt. Men det innebär inte att du ska undvika framförhållning. Jag hade bestämt att boken skulle ut före jul, men trots att boken var färdigskriven redan i somras så var jag sent ute med redigeringen och därmed korrekturläsningen och i sin tur sättning. Alltså vågade jag inte sätta en utgivningsdag, vilket naturligtvis var ett misstag. Det är alltid bättre att spika ett datum och planera för det. Offentliggör ditt utgivningsdatum minst tre månader i förväg – om det inte finns skäl att göra annorlunda (som att hemlighålla boken för att den ska avslöja någonting). Om du kan – gör klart omslaget och lägg upp i Bokinfo tillsammans med datum. Jag gjorde inte det med InnebandyPiraterna 6.
2. Kontakta media och återförsäljare i god tid
Traditionella förlag är vana vid att central införsäljning hos kedjorna förutsätter att man har sina titlar klara ett halvår innan. Den som vill vara mer snabbfotad struntar i centralinköp och satsar på nätbokhandel och lokala bokhandlare. Men även dessa vill ha förhandsinformation, framför allt bör du kontakta de återförsäljare som finns i ditt närområde och berätta exakt vilken dag boken kommer. Kanske låta dem få förhandskopior eller pdf så att de kan läsa, om de vill. Samma sak gäller med journalister, pitcha och förvarna om din bok. De som inte nappar kan du kontakta igen några månader senare när boken kommit ut. När boken är klar för tryck kan du kontakta recensenter, exempelvis BTJ och erbjuda dem digitala recensionsexemplar och ta emot anmälan om fysiska exemplar när dessa går att ordna fram. Allt för att de ska kunna publicera sina recensioner på utgivningsdagen.
3. Förbered din kampanj i sociala medier
Gör en plan för veckorna fram till utgivningsdagen, förbered bloggposter och inlägg i sociala medier för att sprida budskapet om att din bok är på väg. Återigen – kommunicera utgivningsdagen. Om boken är upplagd i Bokinfo kan du sprida länkar till den så att dina läsare kan bevaka boken. Ett bra tips är förstås att använda länken till boksidan hos Boktugg – som har köplänkar till alla återförsäljare (och så får vi lite kickback på försäljningen såklart). Låt planen omfatta även veckorna efter utgivningsdagen. Jag hade ingen ordentlig plan med InnebandyPiraterna 6 men skrev lite blogginlägg och inlägg på Facebook och Twitter som fick viss spridning.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
