Berättelsens struktur – en trilogi: Slutet (del 3)

Berättelsens struktur
Berättelsen har en struktur som kan delas in i olika faser. Grovt delar man in dem i tre: Början, Mitten och Slutet. Det gör vi också i denna artikelserie. Foto: iStock.

En berättelse består av början, mitten och slutet. Det är dit vi kommer i tredje delen av vår artikelserie om berättelsens struktur. Det finns många sorters slut – vi tittar på några modeller.

Deckarförfattaren Mickey Spillane brukade säga: ”Folk läser inte för att komma till mitten, utan för att komma till slutet.” Ändå finns det många böcker som inte slutar särskilt tillfredsställande.

I vissa fall hänger det ihop med att man inte vill att boken ska sluta, eftersom den är så fantastisk att man kommer sakna rollfigurerna och atmosfären. Men det är oerhört mycket vanligare att slutet inte är tillräckligt bra och att läsaren blir besviken. Hur undviker du att dina slut gör läsarna besvikna?

Ett sätt att besvara den frågan är att fundera på vad slutet på en berättelse ska åstadkomma. Tidigare har jag berättat om att början på en berättelse har flera uppgifter (se del 1 i den här serien), nämligen också att ange ton och genre, att locka läsaren att läsa vidare, och att presentera rollfigurer och miljö. På samma sätt har slutet flera uppgifter.

Slutet ska:

  • bygga upp till en klimax
  • komma till ett avgörande
  • ge ett avslut

Att jag presenterar dem separat här, betyder inte att de befinner sig i olika kapitel eller att det finns tydliga gränser mellan dem. Tvärtom smälter de här delarna ofta ihop sömlöst från en till en annan. Däremot har var och en sina särskilda utmaningar. Så låt oss titta på dem en i taget.

FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson har över tjugo böcker publicerade, varav flera som spökskrivare. Den tionde boken, Skriv som ett proffs, kom ut på bokmässan 2014. Han publicerar även mängder av skrivtips på sin blogg www.elementx.se