Förköp – idag och i framtiden

Förköpserbjudanden kan utformas på många olika sätt. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.

Attraktiva varor säljs via förköp eller tvingar kunderna att ställa sig i kö för att vara säkra på att komma över produkten. För två år sedan hade det givna exemplet varit stora konserter på Ullevi eller Friends Arena där alla biljetter sålde slut på några timmar. Här är givetvis drivkraften att det finns ett begränsat antal biljetter – även om det ofta släpps biljetter till en extrakonsert dagen efter.

Apple har genom åren varit duktiga på att skapa samma sug och köphets kring nya produkter trots att kunderna vet att det kommer att produceras miljoner exemplar av en ny mobil, de vill bara vara först.

Drömmen för förlag, författare och återförsäljare är såklart att bygga samma köptryck kring en ny bok. Det du säljer är förväntningar, oavsett om det är en konsert med [din favoritartist] på Ullevi, en ny modell från [ditt favoritvarumärke på mobiltelefoner] eller en ny bok av [din favoritförfattare].

Förköp är det ultimata testet på om du lyckats och kan sälja en ny bok innan den levererats och i vissa fall innan den ens har redigerats klart.

En ny effekt som syns både i Sverige och USA är förköp som gör att böcker går in på topplistor redan innan de är släppta. Poeten Amanda Gorman toppade Amazons bästsäljarlista efter hennes framträdande vid Joe Bidens presidentinstallation. Trots att vissa av böckerna släpps i … september.

Men även hos svenska nätbokhandlare förekommer det att böcker som bara finns som förköp seglar upp på topplistorna.

Amazons förmåga att driva förköp har väckt farhågor om att de fysiska bokhandlarna går miste om försäljning av populära titlar i USA. Vi ser tendenser till samma debatt här i Sverige, när bokhandlare försynt påpekar att de kan ta emot förbeställningar också. Men det är ingen tvekan om att förköp får en helt annan effekt online. Vilket alla våra case i dagens analysbrev kommer att visa.

FÖR ATT LÄSA HELA ARTIKELN

Fortsätt läsa den här artikeln med
en prenumeration på Boktugg Insider.
1272 kr för ett helt år.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.