Bokbranschens förändring på drygt tio år sedan 2009

Den fysiska boken finns kvar och frodas. Men ändå har bokbranschen förändrats kraftigt sedan 2009. Foto: iStock.

Boktuggs chefredaktör tittar tillbaka på sina tolv år i bokbranschen och ser en kraftig förskjutning mellan försäljningskanaler och format.

Jag debuterade och startade förlag under hösten 2009. Under några månader läste jag in mig på branschen och pratade med folk som delade med sig av goda råd om hur bokmarknaden fungerade och inte fungerade.

När jag nu ser tillbaka på det som var sanning då, i oktober 2009, inser jag hur mycket som faktiskt har förändrats och hur mycket det har förändrats.

Jag började titta tillbaka inför ett föredrag jag höll i helgen för en grupp författare, en del ännu ej debutanter och några med ett par böcker på meritlistan. Egenutgivare och traditionellt utgivna.

Efter lite letande hittade jag dels gammal försäljningsstatistik och mejl från tiden runt november 2009 då jag släppte min debutroman InnebandyPiraterna – Första säsongen. Bland annat såg jag att jag hade sålt 382 exemplar av boken på 45 dagar från utgivningsdagen till årsskiftet. Eller rättare sagt 390 exemplar, för jag hade sålt 8 eböcker också.

Jag gav alltså ut min bok i eboksformatet utöver det tryckta (print-on-demand på Publit som då var nystartat). Något som inte var så vanligt. Bara drygt 300 titlar gavs ut i epub-formatet 2009 enligt uppgifter jag hittar. Det ska jämföras med ett par tusen 2021. Ja, tyvärr finns det ingen tillförlitlig statistik för årets utgivning. På Bokinfo finns det ca 1 800 svenska ebokstitlar utgivna eller planerade 2021, på Bokus är det 6 800.

Ebokens uteblivna (?) genombrott

År 2009 var i alla fall eboksförsäljningen marginell. Den utgjorde ungefär 0,04 procent av förlagens försäljning, eller 800 000 kronor.

Det tjatas alltid om att eboken aldrig fått sitt genombrott i Sverige. Men förra året (2020) såldes det eböcker för 121 Mkr. Och den siffran är förmodligen i underkant, dessutom skulle den enligt årets rapport ha sjunkit från 135,5 Mkr året innan.

FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.