E-barometern Q3-2021: Böcker & media tappade 10 procent

Hur stor andel av svenskarna handlade fysiska varor på nätet? Något färre under Q3 än tidigare under året. 75 % av alla som svarade men hela 81 % i gruppen 30-49 år och 62 % i gruppen 65-79 år. Graf: Postnord.

Ehandeln fortsatte växa under det tredje kvartalet, totalt med 11 procent trots höga jämförelsetal, enligt Postnords E-barometer. Enda undantaget var segmentet Böcker & media som minskade med 10 procent.

”Förra året sköt bokförsäljningen i höjden på nätet när vi till följd av pandemin spenderade mer tid i läsfåtöljen. Under tredje kvartalet kom ett bakslag. Branschen kunde inte längre hävda sig mot de stentuffa jämförelsetalen från fjolåret och den negativa utvecklingen uppgick till hela -10 procent. Även om försäljningen fick sig en rejäl törn under tredje kvartalet är den fortfarande högre än under 2019”, skriver Postnord i en kommentar.

Deras analys känns igen från den statistik som tidigare presenterats av Boktugg. Ett skäl som lyfts fram är en återhämtning i andra kanaler:

”Pandemin förändrade våra konsumtionsmönster drastiskt. Konsumtionen ökade på nätet medan försäljningen dalade i den fysiska bokhandeln och inom dagligvaruhandeln. Även valet av produkter förändrades. Pocketböcker, som är kopplade till resande och säljs på tågstationer och flygplatser, ratades till förmån för andra format. Även digitala böcker och ljudböcker har växt kraftigt.”

– Det är några kategorier som sticker ut och en av dem är böcker och media som ser en tillbakagång efter fyra kvartal av positiv utveckling. Vi får här inte glömma bort att detta är en kategori som innan pandemin sett en tillbakagång drivet av att det är en mogen kategori inom e-handeln och en stor konkurrens från digitala och streamingtjänster. Mot Q3 2019 är dock tillväxten fortsatt drygt 9 procent och enligt säkra källor från bokbranschen är det media som påverkar den negativa utvecklingen, inte böcker, säger Peter Hesslin, E-handelschef Postnord i en kommentar till rapporten.

De tar även upp Amazons intåg och lanseringen av prenumerationstjänsten Prime. Svenskar kan nu beställa böcker från Amazon till en månadsavgift utan fraktkostnad för enskilda leveranser. Utbudet är dock begränsat i jämförelse med i många andra länder. Till exempel inkluderas inte e-böcker via Kindle i Amazon Prime.

”Med tiden väntas dock fler tjänster ingå i abonnemanget, vilket kan medföra att konkurrensen ökar ytterligare på bokmarknaden”, skriver Postnord.

Intressant är att 22 % uppger att de handlat böcker under Q3 och att snittköpesumman per månad är 545 kr.

Vi kan även konstatera att övriga branscher samtliga fortsatte att växa under tredje kvartalet. Mest ökade barnartiklar och leksaker (+17 %), apoteksvaror (+17 %), hemelektronik (+16 %) samt möbler och heminredning (+14 %).

Näthandeln fortsatte växa under tredje kvartalet, trots vissa problem med varuförsörjningen. Totalt ökade e-handeln med 11 procent. Detta trots de mycket höga jämförelsetalen från ifjol. Dessutom har konkurrensen från den fysiska handeln hårdnat i takt med att restriktionerna lättat.

Återstår att se hur konsumenterna agerar under det fjärde kvartalet – kommer julhandeln främst att ske i butik eller på nätet?

Läs mer om E-barometern hos Postnord.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.