Grand Agency växer – rekryterar Natalie Pettersson och Jenny Khayon

Nya på Grand Agency: Natalie Pettersson, filmagent och kommunikatör och Jenny Khayon, royaltyhanterare och administrativ klippa. Foto: Privat.

Grand Agency har förstärkt med två nya medarbetare som båda har en bakgrund på förlag och nu får delvis andra roller på agenturen: Natalie Pettersson och Jenny Khayon.

– Film och tv-serier har alltid varit ett av mina stora intressen, förutom litteratur, och det ska bli jätteroligt att få jobba med den delen nu som filmagent, och utveckla filmsidan vidare tillsammans med Lena Stjernström. Det känns också spännande att göra något helt nytt, säger Natalie Pettersson som svar på vad som fick henne att söka tjänsten. Hon vidareutvecklar:

– Även om jag jobbat med film och litteratur inom kommunikationsområdet, och haft mycket kontakt med agenter genom åren, blir rollen som agent helt ny. Samtidigt ska jag jobba som kommunikatör på agenturen, och pr och kommunikation har jag ju jobbat med de senaste sju åren, på förlag och från byråsidan. Sedan gillar jag verkligen hur Grand Agency jobbar och vad de står för. Det känns viktigt att jobba med bra personer!

Grand Agency har alltså anställt två nya medarbetare:

  • Natalie Pettersson är ny filmagent och kommunikatör på Grand Agency. Natalie har arbetat inom kulturbranschen de senaste sju åren och kommer senast från förlaget HarperCollins Nordic hon var pr- och marknadsansvarig. Dessförinnan arbetade hon med pr och kommunikation inom till exempel film, teater och litteratur på byråsidan.
  • Jenny Khayon  har arbetat i bokbranschen sedan 2007, dels på förlag så som Pocketförlaget och LB Förlag, och på distributionssidan. Med en bred erfarenhet av produktion, sälj- och marknad utvecklar hon nu det vidare genom agentperspektivet. Hennes roll på Grand Agency kommer vara royaltyhanterare och som administrativ klippa.

Vilka skillnader ser du i att jobba på agentur jämfört med förlag och vad tar du med dig från jobbet på förlag?
– Som agent representerar jag författaren och fokuserar på hela författarskapet, medan jag tidigare varit mer begränsad till böckerna och lanseringsperioden först och främst. Som agent kommer jag ju naturligtvis också jobba med helt andra saker än tidigare, som att förhandla fram de bästa avtalen mm. Även om jag ska jobba som filmagent och fokusera på filmsidan främst, är många manusförfattare även bokförfattare så bok- och filmbranschen går ju hand i hand i hand. Just böcker som blir film/serier har alltid intresserat mig och nu kommer jag äntligen få jobba med det. Från förlaget har jag också fått med mig hur trenderna ser ut, vad som säljer och efterfrågas, säger Natalie.

Ser du att agenter kommer att ta ett större ansvar för att hjälpa sina författare att nå ut med PR/kommunikation, det som traditionellt överlämnats till förlaget?
– Det kanske jag kan svara på bättre längre fram, men det tror jag inte. Förlaget har fortsatt en viktig roll och har också bäst förutsättningar för att nå ut med pr och kommunikation som direkt rör böckerna så som jag ser det. Men eftersom vi representerar författare och manusförfattare så sträcker sig vårt ansvarsområde längre än bok- och filmlanseringar. Vi blir en perfekt brygga som kan fylla och jobba övergripande med kommunikation för sådant som faller utanför en film- eller boklansering exempelvis.

Grand Agency startade 2007. Förra året (2020) omsatte bolaget 4,5 Mkr och gjorde ett rörelseresultat på +923 tkr. Bland de författare som anlitar agenturen finns Anna Jansson, Jonas Moström, Sara B. Elfgren, Mats Strandberg och Jenny Jägerfeld.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.