Storytels streamingintäkter 2,25 miljarder kr 2021 – ökad satsning på exklusivt innehåll

Barnen blir allt viktigare för att nå fortsatt tillväxt för Storytel. Foto: iStock.

Storytels sista kvartal 2021 bjöd inga överraskningar. Tillväxten i Norden ligger på 15 procent och i resten av världen på 43 procent. För att behålla befintliga och locka nya kunder ska Storytel satsa mer på exklusivt innehåll.

– Tillväxten i Norden fortsätter på stabila 15 procent, trots en redan hög marknadspenetration. Vårt nyligen införda studentabonnemang har varit framgångsrikt och bidrar positivt till abonnenttillväxten. För att fortsätta attrahera nya abonnenter framöver och behålla existerande kunder längre utökar vi våra investeringar i ett exklusivt premiuminnehåll, som Storytel Originals, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i ett pressmeddelande.

Det som Storytel skickade ut på måndagsmorgonen var inte en kvartalsrapport utan endast utfallet i antal abonnenter och streamingintäkter för det fjärde kvartalet. Dessutom meddelades att Storytel den 31 december 2021 hade 1,81 miljoner betalande abonnenter. Milstolpen 2 miljoner närmar sig och borde passeras under våren 2022.

– Intäkterna för segmentet Non-Nordics landade inom det prognostiserade intervallet, medan abonnenttillväxten hamnade något under prognos. Vi ser en positiv effekt av de nya kunderbjudanden och säsongsbundna kampanjer som introducerades under Q4, vilka vi räknar med kommer att ge utdelning under Q1 när de nyförvärvade abonnenterna övergår till att bli betalande kunder.

Så vilka slutsatser kan vi dra av siffrorna? Tillväxten stannar av i Norden men man fick ändå 122 000 nya abonnenter under 2021. Det är klart godkänt på vad som väl får ses som en mogen marknad. Eller borde tillväxten ligga högre även i dessa länder? Svårt att säga när vi inte vet hur mycket övriga aktörer växer.

Utanför Norden fick Storytel drygt 220 000 nya abonnenter vilket är en imponerande siffra på ett sätt, men samtidigt en besvikelse för en del analytiker som nog hade velat se tillväxten ta fart i några av de större länder där bolaget etablerat sig.

Utmaningen är naturligtvis att vissa av dessa länder är extremt omogna som ljudboksmarknader. Storytel måste producera innehåll och skapa ett attraktivt utbud. Det underlättas inte av att världens största förlagshus Penguin Random House sedan två år tillbaka vägrar erbjuda sina böcker i prenumerationstjänster som tillämpar ”obegränsad lyssning”, vilket Storytel ser som en framgångsfaktor. Även om lokalt innehåll (språk och författare) står för uppåt 90 procent av lyssningen så finns det flera länder där en stor katalog med engelska titlar skulle locka nya abonnenter.

Därför är Tellanders budskap om att ”utökar våra investeringar i ett exklusivt premiuminnehåll” intressant. Ju mer innehåll som Storytel äger själva, desto enklare är det att bygga en katalog i nya länder – och samtidigt låsa in kunder i befintliga länder. Strategin känns igen från Netflix och dess konkurrenter inom videostreaming.

Frågan är om den kommer att funka i bokbranschen. Kommer författare att acceptera att begränsa sin läsekrets genom att gå exklusivt i en enda försäljningskanal? Svaret är att det finns en hel del författare som redan svarat ja på den frågan och skriver för Storytel Original.

Storytels Q4-2021 i siffror (Q4-2020)

  • Streamingintäkter totalt 605 Mkr (503)
  • Streamingintäkter Norden 459 Mkr (400)
  • Streamingintäkter Non-Nordic 146 Mkr (104)
  • Betalande abo totalt 1,785 miljoner (1,442)
  • Betalande abo Norden 1,048 miljoner (0,926)
  • Betalande abo Non-Nordic 0,737 miljoner (0,516)
  • ARPU/mån totalt 113 (116)
  • ARPU/mån Norden 146 (144)
  • ARPU/mån Non-Nordic 66 (67)

* ARPU = average revenue per user

Analytiker och investerare på börsen tittar troligen mest på tillväxttalen. När kommer lyftet utanför Norden, kommer vi äntligen att se en ljudboksboom i Indien, Asien eller Latinamerika/Sydamerika?

– Vi ser att våra fortsatta investeringar gett bra tillväxt i Polen, Ryssland och Turkiet, medan tillväxten i Nederländerna legat under förväntan. Vi börjar också se en positiv vändning i LATAM-regionen, efter de negativa effekterna som dröjt sig kvar till följd av coronapandemin. I Indien var abonnenttillväxten fortsatt svag under kvartalet då återkommande betalningar delvis förbjöds under 2021, vilket ledde till ett ökat kundbortfall. Återkommande betalningar återintroducerades därefter under november, vilket förhoppningsvis avspeglas positivt i abonnenttillväxten under 2022, säger Jonas Tellander i pressmeddelandet.

På årsbasis ökade Storytels streamingintäkter till 2,25 miljarder kronor. Till det ska läggas vad koncernens bokförlag dragit in på försäljning av pappersböcker och digitala böcker. Men det får vi veta först i den riktiga kvartalsrapporten den 18 februari.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.