Sara och Jessika bakom nystartade förlaget Divinamedia Publishing

Zara Szekér, förläggare och delägare och Jessika Nord, förläggare och delägare i nystartade förlaget Divinamedia Publishing. Foto: Privat.

Ett passionsprojekt som vi hoppas kunna leva på i framtiden. Så beskriver Zara Szekér och Jessika Nord sitt nystartade förlag Divinamedia Publishing som tror på medfinansiering från författare.

Varför startar man ett bokförlag? Vi ställer frågan till Zara Szekér och Jessika Nord som precis dragit igång sin verksamhet. I höstas släpptes förlagets första eböcker (av författaren Gunilla Fagerholm). Under våren kommer även pappersböcker på Divinamedia Publishing som håller till i Lund.

– Jag och Zara träffades när jag sökte jobb som redaktör på ett förlag där hon jobbade i början av 2020. Jag hade nyligen börjat arbeta som frilansjournalist och sökte en deltidstjänst som redaktör för att få stabilitet i inkomsterna. Zara hade samtidigt gått och funderat på att starta eget bokförlag, säger Jessika Nord.

När de träffades insåg Zara att de kompletterar varandra väldigt bra. Zara har akademisk utbildning inom språk, litteratur och förlagskunskap, medan Jessika har akademisk utbildning inom journalistik och marknadsföring.

– Zara har arbetat som lektör och språkgranskare och har erfarenhet av bokutgivning, författarkontakter och marknadsföring av böcker, medan jag har arbetat som redaktör, kreativ ledare, skribent och marknadskoordinator i små och stora företag. Jag är i 50-årsåldern och har drivit eget företag i många år. Zara är flera år yngre med den pigga gnista som det medför. Dessutom har vi båda tillgång till ett stort nätverk av underleverantörer, säger Jessika.

Det var Zara som kontaktade Jessika och frågade om hon var intresserad av att starta ett bokförlag tillsammans.

– Jag blev överraskad men tänkte ”Nu eller aldrig”! Även om jag var på väg att börja jobba som frilansare, lockades jag ännu mer av bokvärlden och de kreativa utmaningar som den erbjuder. Jag hade också provat på förlagsarbete tillsammans med några tidigare kolleger i föreningen Grönegatan förlag. Ett samarbete som tyvärr löstes upp eftersom vi hade uppdrag utanför föreningen som krävde mycket tid. Men det var en satsning som gav mersmak och därför var det inte helt främmande för mig att tacka ja till Zaras erbjudande. Men vi kände inte varandra, så visst var vi lite äventyrliga när vi gjorde slag i saken sommaren 2020.

Ni har valt ett mellanting mellan traditionellt förlag och hybridförlag om jag tolkar det rätt?
– I nuläget använder vi en utgivningsmodell där författarna medfinansierar utgivningen genom hybrid- eller partneravtal, men målet är att även kunna erbjuda traditionell utgivning, säger Jessika och tillägger: 

– Vi är medvetna om debatten kring hybridförlag och egenutgivare. Vår åsikt är att en verksamhet alltid bör ta hänsyn till de långsiktiga effekterna av sitt handlande och vara rädda om sina kundrelationer. Vi inspireras bland annat av Stephen Vargo, en av författarna till den första artikeln om servicelogik i marknadsföring, och även av professor Evert Gummesson som banat vägen för detta sätt att tänka.

Er första utgivning kommer enbart som ljudbok och ebok, är det en strategi eller kommer ni att ge ut även pappersböcker?
– Vi har redan en fantasybok som håller på att tryckas och kommer att släppas i början av maj, så visst ger vi ut pappersböcker. Men vi inser att eböcker och ljudböcker är en växande marknad och kommer därför att lägga stort fokus där. Än så länge erbjuder vi inte print-on-demand eftersom det är svårare att kontrollera slutkvaliteten med denna lösning, men vi håller på att undersöka detta som ett alternativ.

Hur ser planen ut för förlaget, är det något ni tänkt leva på?
– Det är ett passionsprojekt som vi hoppas kunna leva på så småningom. För närvarande har både Zara och jag andra arbeten vid sidan om förlaget. För att kunna ge våra författare fullt fokus har vi därför hittills haft en blygsam marknadsföring. Trots att vi knappt har marknadsfört oss är det många som hör av sig och skickar in manus. Tydligen har vi ändå lyckats göra någon form av avtryck där ute.

Har ni någon speciell nisch i utgivningsprofilen?
– Vi vill uppfattas som ett innovativt bokförlag som är öppet för nya genrer, format, applikationer och sätt att marknadsföra böcker, samtidigt som vi strävar efter ett personligt, flexibelt och positivt bemötande. Vi tycker oss se att det finns många debutanter som upplever svårigheter med att färdigställa sina bokprojekt utan professionellt stöd, och där kan vi komma in som en trygg samarbetspartner, säger Jessika Nord.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL