Mattias Fyrenius om Bonnierförlagens 2021 och framåt

Mattias Fyrenius
Mattias Fyrenius, VD Bonnierförlagen. Foto: Pressbild.

Bonnierförlagens VD Mattias Fyrenius kan se tillbaka på år då omsättningen ökade till 1 289 (1 189) Mkr och vinsten till 135 (125) Mkr. Ett år då den digitala tillväxten fortsatte – men där även pappersboken visade sin styrka.

Vi kan börja med siffrorna. Vi har tidigare berättat att hela Bonnierkoncernen hade ett rekordår och Bonnier Books ökade omsättningen till 6,9 miljarder kr från 6,1 miljarder 2020. Även vinsten ökade kraftigt till 573 (392) Mkr trots fortsatta investeringar i Bookbeat och förluster i bokhandel.

Bonnierförlagen ingår i Bonnier Books och här ökade omsättningen från 1 189 Mkr till 1 289 Mkr och rörelseresultatet (EBITA) steg från +125 Mkr till +135 Mkr. I denna siffra ingår förutom sexton förlagsimprint även bokklubbarna och Bonnier Rights.

– Vår grundsyn är att bokbranschen har mått bra i ett par år och det positiva är att både fysiska och digitala böcker ökar under 2021. Det är helt uppenbart att ljudboken har tillfört nya lyssnare som kanske inte läste böcker tidigare, säger Mattias Fyrenius.

Han påpekar att Bonnierförlagen förra året sålde 21 miljoner böcker varav runt 55 procent var digitala. På intäktssidan är den fysiska boken fortfarande större än den digitala och står för mellan 60 och 65 procent av förlagens försäljning. Men det skiljer sig enormt mycket mellan olika kategorier.

ENDAST FÖR PRENUMERANTER (SUPPORTER / INSIDER)

För att läsa resten av artikeln

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.