Shadi Bitar: Nextory ser fortsatt tillväxt i Sverige och tittar på timbaserad royalty

Shadi Bitar, grundare och VD Nextory, ser tillbaka på ett starkt 2021. Foto: Pressbild.

Nextory ökade antalet betalande abonnenter med hela 80 procent 2021, främst via förvärv, men ser fortsatt tillväxt i Sverige under jan-feb. VD Shadi Bitar avslöjar dessutom att Nextory tittar på att gå över till timbaserad ersättning till förlagen.

– Under förra året lanserade vi i Norge, Spanien och Frankrike [de två sistnämnda via uppköp, red:s anm). Men majoriteten av tillväxten på 80 procent kommer från de länder vi lanserat i före 2021, säger Shadi Bitar, grundare och VD för Nextory.

Efter att rapporten över bokförsäljningen i Sverige 2021 släpptes för några veckor sedan drog vissa medier den märkliga slutsatsen att tillväxten för ljudboken ”planade ut”, att antalet abonnenter inte kan bli så mycket fler.

– Vi ser en fortsatt stark tillväxt i Sverige och Norden. Nu är det från högre nivåer så procentuellt är det klart att den inte är lika stor. Under januari och februari fortsatte vi växa även i Sverige och vi tror på över 12 procent tillväxt per år i Norden de närmsta åren, säger Shadi Bitar.

Marknadsandelar streaming Sverige

Hur ser marknadsandelarna ut? Enligt Mediavision som citeras av Dagens Industri så skulle fördelningen se ut så här vid årsskiftet: Storytel 36 procent, Nextory 27 procent och Bookbeat 21 procent. Resterande 16 procent kan då förmodas fördelade på Audible, Bokus Play och några mindre aktörer. ”Förhållandet mellan aktörerna har legat relativt stilla under det senaste året, enligt Mediavision”, skriver Di.

Nextory lämnar inga siffror som kan säga ifall det stämmer, mer än:

– Vi växer snabbare än marknaden och vår bedömning är att vi är tvåa i Sverige, men exakt marknadsandel är svårt att säga.

Boktugg har talat med flera förlag och alla gör bedömningen att siffrorna ovan inte stämmer. Storytels marknadsandel är mycket större. Exakt hur stor skiljer från förlag till förlag, beroende på vilken typ av titlar man ger ut. Konsensus verkar dock vara att Storytel har en bra bit över halva marknaden.

Nextory på väg mot timbaserad ersättning

Storytel introducerade en timbaserad ersättning 2019 och även Bookbeat betalar per timme. Nextory har däremot legat kvar med en titelbaserad ersättning som innehåller vissa trappor utifrån längden på en ljudbok. Men det kan vara på väg att förändras.

– Vi tittar på en timbaserad modell på flera marknader. Vilket innebär att eböcker räknas om till timmar utifrån hur många tecken [lång] boken är. Det finns för- och nackdelar men vår bedömning är att det är enklare att kommunicera en timbaserad ersättning och det är mer skalbart, säger Shadi Bitar.

Nextory har alltså expanderat rejält utanför Norden, inte minst genom uppköpen i Frankrike (där man nu även bytt namn på Youboox till Nextory) och Spanien. Gemensamt för nästan alla marknader är att ljudboken inte alls är lika stor som i Sverige – men eboken är mycket större.

– Generellt är det så utanför Norden. Ta Frankrike, där är ljudboken rätt ny men växande. Men Youboox var ju framför allt eböcker.

Omvänt finns en förhoppning om att eboken ska ta fart i Sverige, vilket av olika skäl inte skett. Shadi Bitar har åtskilliga gånger pratat om att han och Nextory vill öka läsandet bland barn och ungdomar. Han benämner hellre Nextory som en digital boktjänst än en ljudbokstjänst.

– Eboken utgör fortfarande en liten del i Norden, men min förhoppning är att den kan börja växa snabbare. Man har ju trott att det skulle hända tidigare.

Nextory tittar på läsplattor

På de marknader där eboken har fått fäste (som USA) har läsplattor ofta spelat en stor roll. Och då menar vi inte surfplattor utan just dedikerade läsplattor med eInk-skärm. Vilket 57 procent av Boktuggs (!) läsare inte kunde skilja på.

Storytel har sin Reader, Amazon har sin Kindle. Kommer det en från Nextory?
– Vi tittar på läsplattor och har gjort i flera år. Det vi gör nu är att vi erbjuder läsplattor till spanska kunder för att testa. Även Spanien har varit en eboksmarknad och även erbjudit magasin. Där fanns det redan tidigare de som använde vissa läsplattor, säger Shadi Bitar.

Det kommer fler och fler läsplattor från olika tillverkare som inte är knutna till Amazon, Kobo och andra återförsäljare och som har stöd för Android. Man skulle kunna installera Nextory-appen på dem?
– Vi har testat en del. Men även om det fungerar så behöver vi göra vissa justeringar i Android-appen för att få en bra upplevelse på en läsplatta.

Redan 2020 började Nextory förbereda en börsnotering genom att bli ett publikt bolag. Men man har skyndat långsamt. Det är 1,5 år sedan den senaste kapitalrundan. Just nu är det dock inte riktigt läge på börsen med kriget i Ukraina och dessutom Storytelaktiens svaga utveckling.

– Vi känner att vi har ett bra läge med starka aktieägare. Samtidigt har vi en långsiktig ambition att gå till börsen men inget datum är satt, säger Shadi Bitar.

Konsolidering och eget innehåll

Internationellt skiljer sig konkurrensen från land till land, menar han. Danmark har uppåt tio olika aktörer, i andra länder är det betydligt färre. Frågan är hur många tjänster det finns plats för – är fyra som i Sverige för många?

– På en växande marknad är det positivt med flera aktörer som driver tillväxt och marknad. Längre fram leder en mognad till konsolidering. Men det ligger långt bort på den digitala bokmarknaden, till och med i Norden, menar Shadi.

En del experter menar att exklusivt innehåll blir det enda sättet för aktörerna att konkurrera och drar paralleller till filmstreaming. Nextory äger inte något förlag och ingår inte i någon förlagskoncern till skillnad från Storytel (Norstedts förlagsgrupp) och Bookbeat (samma ägare som Bonnierförlagen).

– Vi ser en viktig värdekedja från författare till förlag till återförsäljare till kund. Därför fokuserar vi på kund- och användarupplevelsen.

Men ni har testat eget innehåll i Frankrike?
– Vi vill inte ge ut egna böcker utan snarare experimentera med format. Och vill man göra något snabbt är det enklast att göra det själv. Men utgivning av böcker är förlagen bäst på, säger Shadi Bitar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Summering av Nextory 2021

  • Nextorys betalande användare ökade med 80 procent under 2021.
  • Lansering i Norge med det största utbudet av digitala böcker på norska.
  • Förvärv av den största, lokala boktjänsten i Spanien och lansering av Nextory.
  • Förvärv av den största, lokala boktjänsten i Frankrike och påbörjad integrering.
  • Antalet böcker på Nextory har ökat med 54 procent under 2021 jämfört med 2020.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL