Analys: Så mycket tjänar författare på ljudböcker vs pappersböcker

Lyssna eller läsa? Vad tjänar författaren egentligen bäst på och går det att jämföra ljud och text? Foto: Vyacheslav Dumchev/iStock.

Författare får mycket sämre betalt för en ljudbok än en pappersbok. Det är en ståndpunkt i debatten som kan vara sann, men som även kan vara falsk. Det här är en mer komplex analys av ersättning för olika format.

Författarförbundet tar strid mot de låga ersättningarna i streamingtjänsterna genom debattartiklar och utspel. Inte minst i media blir det lätt förkortat till citat som talar om att författare som tidigare fick 50 kr för en pappersbok nu bara får 50 öre när samma bok lyssnas som ljudbok. Det låter förstås absurt. Och det är dessutom sällan riktigt sant.

Idén till den här analysen fick jag ursprungligen när jag läste ett inlägg på Facebook där en lyssnare berättade att hen nu hade lyssnat på en hel serie av en svensk bästsäljande deckarförfattare. Om jag minns rätt var det femton böcker inom loppet av en eller två månader.

Det fick mig att fundera över det narrativ som säger att denna författare förlorat enormt mycket pengar jämfört med om lyssnaren istället varit en läsare som köpt pappersböckerna.

Räkneexempel total royalty på 15 sålda titlar

Men den som vill analysera behöver räkna. Låt oss alltså räkna på detta konkreta exempel och försöka dra slutsatser. Det finns självklart ett antal okända faktorer eftersom jag inte har tillgång till denna författares kontrakt. Jag kan gissa att det är bättre än en genomsnittlig författares när det gäller royaltysats eftersom hen har en agent. Å andra sidan är en del av backlisten gammal, ljudböcker som spelades in före streamingtjänsternas genombrott. De kan ha dåliga villkor.

Låt oss därför göra några antaganden, att det handlar om ett standardavtal med runt 25 procents royalty på pappersböckerna oavsett format. Här ska tilläggas att det inte är ovanligt med sämre royalty på pocketformaten, kan vara 15-20 procent på pocket och storpocket. Ibland med högre royalty när dessa lågprisformat sålt 10 000 ex.

Vi antar också att royaltyn på den digitala ljudboken endast är 18 procent, återigen något som är väldigt vanligt samtidigt som eboken ofta kan ge 30 procent. Det finns även allt fler förlag som höjer royaltyn på ljudböcker till 25 procent. Och i vissa fall har man avtal där alla intäkter läggs i en pott med samma royaltysats.

Okej. En annan osäkerhetsfaktor är förlagets avtal med prenumerationstjänsten. Vi vet att större förlag har bättre avtal. Men här utgår vi återigen från standardnivåerna och en slags snittschablon per timme ljudbok för att räkna fram ersättningen. Många antaganden blir det.

Caset är alltså 15 böcker av samma författare.

Jämförelse av royalty från pappersböcker

ENDAST FÖR PRENUMERANTER (INSIDER)

För att läsa resten av artikeln

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.