Innovation behöver inte vara tech

Vad är en ny idé? Att räta ut en trasslig linje? Illustration: iStock.

Säger jag innovation så tänker du på talsyntes. Men att utveckla exempelvis bokbranschen behöver inte alls handla om avancerad teknik och digitalisering. Innovation kan vara små smarta grepp.

Innovativa företag, innovationsprojekt och innovationshubar. Det är lätt att tänka på innovation som uppfinning, men betydelsen är snarare förnyelse.

En innovation är en ny idé, till exempel i form av en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknik som visar sig lovande eller fungerar. Den har inte tänkts ut tidigare av någon annan officiellt. Innovation kommer av latinets innovare, som betyder ”att förnya”. En innovation är resultatet av en utvecklingsprocess och kreativt tänkande, oftast under en längre tid. (Wikipedia)

Alternativet till innovation är att göra saker som vi alltid har gjort. Beprövade metoder som har sina fördelar. Men eftersom innovation ständigt pågår runtomkring oss och går allt snabbare är det inte alltid ett alternativ att hålla fast vid beprövade metoder.

Du kanske tänker att bokbranschen är ett extremt exempel med den dramatiska kanalförskjutningen (bokhandel –> nätbokhandel –> streaming) men det finns andra branscher där förändringen går mycket snabbare och är mer dramatisk.

Behöver bokbranschen bli mer innovativ? Självklart. Åtminstone behöver den som vill bli framgångsrik över tid bli mer innovativ.

Innovation bygger på att våga misslyckas

FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.