Hoppa till innehållet
boktugg.se
Meny
  • Start
  • Analysbrevet
  • Korsord
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Boktugg
  • Vanliga frågor
  • Rådgivning
Meny
  • Start
  • Analysbrevet
  • Korsord
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Boktugg
  • Vanliga frågor
  • Rådgivning
boktugg.se
  • Start
  • Analysbrevet
  • Korsord
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Boktugg
  • Vanliga frågor
  • Rådgivning
Meny
  • Start
  • Analysbrevet
  • Korsord
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Boktugg
  • Vanliga frågor
  • Rådgivning

Välkommen

Du har ingen aktiv prenumeration Köp en Insider-prenumeration idag!

Är fram- eller baksidan viktigast på ett bokomslag?

  • 18 juli 2022
  • Sölve Dahlgren
Fyra böcker med omslag, framsida och rygg. Vilket är viktigast för bokförsäljningen? Foto: Boktugg.

Omslaget på en bok har två sidor. Eller tre om man räknar ryggen. Men vad är egentligen viktigast och hur förändras det genom digitaliseringen och nya köpmönster?

När man säger omslag så tänker vissa på framsidan och vissa på hela omslagsarket. På en tryckt bok kan man säga att ett omslag har tre sidor:

  • Framsidan
  • Ryggen
  • Baksidan

Faktum är att omslagsarket kan ha ytterligare två sidor:

  • Främre fliken
  • Bakre fliken

En inbunden bok kan dessutom delas upp i två omslagsark, det som sitter på pärmen och skyddsomslaget. I vissa fall är dessa identiska, i andra fall inte.

Men låt oss fokusera på de två viktigaste: framsidan och baksidan. Ryggen har betydelse i en fysisk bokhylla och det finns anledning att fundera över läsbarhet och färgval. Dess betydelse bleknar dock i jämförelse med de två stora ytor som ska sälja en bok.

Framsidan är första intrycket av din bok

Det är inte fel att kalla framsidan för ansiktet utåt. I de allra flesta fall är det första intrycket någon får av en bok, oavsett om det är i en bokhandel, nätbokhandel eller en prenumerationstjänsts app.

Framsidan ska locka kunden i en bokhandel att ta boken från hyllan (eller bordet) och därefter vända på den för att läsa texten på baksidan. Principen är den samma i nätbokhandel eller streamingappar.

Det är inte många sekunder du har på dig innan en potentiell läsare (eller lyssnare) har flyttat blicken till nästa bok. En gång i tiden kunde framsidan formges utifrån vetskapen att den var placerad på ett fysiskt objekt.


FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.

PRENUMERERA
LOGGA IN


Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.

Relaterat

Kalkylen bakom en signering i bokhandel

22 december, 2022

Hybridförlag – ny affärsmodell i konservativa bokbranschen

4 december, 2022

Kvantitetslitteratur och produktiva författare

17 november, 2022

Analys av statistiken över bokförsäljningen jan-sept 2022

27 oktober, 2022

Förlag ser karens som en lösning – läsare och lyssnare som ett problem

14 oktober, 2022
QUIZ: Utmana dina vänner & kollegor
NYHET: Litteraturkryss & orduko

Artiklar ur Analysbrevet

(EXKLUSIVT FÖR BUSINESS-PRENUMERANTER)

Kalkylen bakom en signering i bokhandel

Hybridförlag – ny affärsmodell i konservativa bokbranschen

Kvantitetslitteratur och produktiva författare

Analys av statistiken över bokförsäljningen jan-sept 2022

Förlag ser karens som en lösning – läsare och lyssnare som ett problem

Skrivtugg-artiklar

10 sätt att presentera bakgrund för en rollfigur

Snabba och långsamma författare

4 verktyg för att fördjupa dina texter

Författarliv: Vem får lov att kalla sig författare?

Vilket tempus är bäst i romaner, presens eller preteritum?

Berättelsens struktur – en trilogi: Slutet (del 3)

Berättelsens struktur – en trilogi: Mitten (del 2)

Berättelsens struktur – en trilogi: Början (del 1)

Att välja perspektiv till din roman

Grundläggande om storylines och plot

Vad är dramaturgi – för nybörjaren

Listiga verktyg och program för författare

Skriva dialog – tips och teknik för trovärdighet och driv

Skrivövning: Tidningsmannen

12 vanliga misstag bland nya författare – så undviker du nybörjarfelen

Guider kring bokutgivning

Så skapar du en banner till din bok – online med Book Brush

Så skapar du en banner till din bok – online med Canva

7 misstag du ska undvika när du ger ut en bok på eget (eller andras) förlag

Guide: Hur säljer jag min bok? (Del 2 – Använda återförsäljare)

Guide: Hur säljer jag min bok? (Del 1)

Fråga Boktugg

© Boktugg | Wapp Media