Omslaget på en bok har två sidor. Eller tre om man räknar ryggen. Men vad är egentligen viktigast och hur förändras det genom digitaliseringen och nya köpmönster?
När man säger omslag så tänker vissa på framsidan och vissa på hela omslagsarket. På en tryckt bok kan man säga att ett omslag har tre sidor:
- Framsidan
- Ryggen
- Baksidan
Faktum är att omslagsarket kan ha ytterligare två sidor:
- Främre fliken
- Bakre fliken
En inbunden bok kan dessutom delas upp i två omslagsark, det som sitter på pärmen och skyddsomslaget. I vissa fall är dessa identiska, i andra fall inte.
Men låt oss fokusera på de två viktigaste: framsidan och baksidan. Ryggen har betydelse i en fysisk bokhylla och det finns anledning att fundera över läsbarhet och färgval. Dess betydelse bleknar dock i jämförelse med de två stora ytor som ska sälja en bok.
Framsidan är första intrycket av din bok
Det är inte fel att kalla framsidan för ansiktet utåt. I de allra flesta fall är det första intrycket någon får av en bok, oavsett om det är i en bokhandel, nätbokhandel eller en prenumerationstjänsts app.
Framsidan ska locka kunden i en bokhandel att ta boken från hyllan (eller bordet) och därefter vända på den för att läsa texten på baksidan. Principen är den samma i nätbokhandel eller streamingappar.
Det är inte många sekunder du har på dig innan en potentiell läsare (eller lyssnare) har flyttat blicken till nästa bok. En gång i tiden kunde framsidan formges utifrån vetskapen att den var placerad på ett fysiskt objekt.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
