Förlag och författare behöver en hemsida – ändå väljer vissa bort det

För 10-15 år sedan skulle alla ha en blogg. Att som författare ha en websajt idag handlar dock mindre om att blogga och mer om att ha ett skyltfönster eller visitkort på en domän som du själv kontrollerar till 100 %. Foto: iStock.

Bloggen är död, vem behöver en hemsida när man har sociala medier? Det är ett vanligt feltänk bland både författare och förlag. Alla behöver en hemsida, en domän som du äger. Ändå finns det flera bästsäljande svenska författare som saknar en hemsida.

Sedan Facebook kom till Sverige för snart 16 år sedan – i september 2006 – har en rad sociala medier etablerat sig och konkurrerar om konsumenternas tid och uppmärksamhet.

Det finns mängder av plattformar för att nå ut med sina böcker: Youtube (2005), Twitter (2006), Instagram (2010), Pinterest (2010) och Tiktok (2016 med ursprung i Musical.ly 2014) är idag etablerade och används i olika grad av alla bokbranschens aktörer.

Vi har redan gjort en längre analys på hur Facebook blivit allt sämre och dyrare för både författare och förlag och ingen kan ha undgått hur ägaren Meta allt mer desperat försöker förvandla både Instagram och Facebook till Tiktok-kloner.

Vad lär då detta oss? Jo, att vi behöver en plattform på internet som vi äger själva eftersom alla sociala medier kan minska vår räckvidd över en natt och i värsta fall kan vi bli av med följare, prenumeranter och medlemmar som samlats ihop över årtionden.

Svaret är webben. Att ha en egen hemsida, på en egen domän. Inte en blogg på någon plattform som riskerar att försvinna likt sociala medier.

Eftersom man även behöver en epostadress så är det än mer relevant att äga sin domän. Numera behöver vi inte propagera för att du ska drifta din egen sajt på egen server, det finns gott om serverhotell (webbhotell) som erbjuder stabila och prisvärda tjänster.

Innan vi kör igång: i analysen nedan skriver jag främst ur perspektivet författaren men många av råden kan appliceras rakt av på förlaget. Däremot blir en förlagshemsida givetvis mer komplex, inte minst när det kommer till navigeringen och det faktum att en växande mängd författare och titlar konkurrerar om utrymmet på startsidan.

Hur gör bästsäljande författare?

Vi påstår alltså att en författare måste ha en egen hemsida. Därför är det väl på sin plats att göra stickprov bland Sveriges bäst säljande författare i sommar. Låt oss titta på topplistan för juli månad och de högst placerade svenska författarna (vi hoppar över de utländska denna gång). Som jämförelse har vi även googlat författarna och kollat deras närvaro på sociala medier.

FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.