Bokmässan i Göteborg är en folkfest, en personalfest och den största utgiftsposten i förlagens marknadsbudget under hela året. Så hur ser framtiden ut – kommer förlagen att fortsätta lägga lika mycket pengar? I slutändan handlar det om författarvård.
För en vecka sedan var vi mitt uppe i Bokmässan i Göteborg. Det var fest och ett kollektivt: Äntligen får vi träffas IRL igen!
Nu summerar förlagen och författarna sina intryck. Instagramflödena är fyllda med selfies och bilder från signeringar, mingel och allt annat som hör till den årliga Bokmässan i Göteborg. Som nu haft uppehåll i två år (okej, 2021 var en hybridmässa med begränsat besöksantal medan 2020 var helt digital).
Samtidigt är det nu förlagen ska summera alla kvitton och utlägg, utöver de fakturor som redan tidigare betalats för mässdeltagandet. De större förlagen kommer att jämföra utfallet av försäljningen med tidigare år, kolla mässbudgeten. De mindre förlagen kommer att göra en uppskattning av hur mycket mässan kostat dem, eller helt strunta i det.
Men alla kommer att ställa frågan (eftersom man alltid gör det): Är det verkligen värt det?
Det här Analysbrevet kommer att vara 99 % självklarheter för en del av läsarna, mässveteranerna men kanske en del överraskande fakta och siffror för andra läsare. Förhoppningsvis kan alla få någon liten aha-upplevelse i alla fall. Så låt oss köra igång.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
