När vi summerar de tre första månaderna 2022 är det intressanta att titta på trenden de senaste åren. Och ställa frågan hur den fortsätter och vad som döljs bakom siffrorna. De digitala böckernas andel fortsätter växa för varje kvartal.
I veckan släpptes siffrorna för Q3-2022 avseende återförsäljarnas bokförsäljning i Sverige. Det är en slags kvartalsrapport men ändå inte en äkta delrapport i jämförelse med den årliga. Vissa delar saknas nämligen i denna förenklade försäljningsstatistik.
Framför allt är det siffror på antal exemplar som utelämnats, något som gör statistiken extra svåranalyserad just i år då vi har ett inflationstryck som rimligen påverkar även bokpriserna och då framför allt de tryckta böckerna.
Underlag till rapporten tas fram av Bokinfo på uppdrag av Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Här kan du läsa hur de presenterar siffrorna och om du är nyfiken på vilka enskilda titlar som drog in allra mest pengar så har vi sammanställt verkstopplistorna för Q3-2022 här.
De siffror som analyseras nedan avser alltså försäljningen i kronor hos återförsäljarna som lämnar underlag till rapporten, vilket enligt författarna ska omfatta mer än 80 procent av bokförsäljningen i Sverige. Saknas gör vissa mindre bokhandlare och nätbokhandlare samt förlagens egen direktförsäljning som kan ha ökat på senare år.
Så hur går då bokförsäljningen i Sverige?
Vi kan väl börja med den stora siffran: Under det tredje kvartalet 2022 uppgick den totala bokförsäljningen till knappt 1,2 miljarder kronor. Jämfört med samma period föregående år var detta en minskning med 1,7 procent, eller 20,5 miljoner kronor.
Minskad försäljning – höjda priser
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
