I en ny rapport skriver Förläggareföreningen om kvalitetslitteraturen. Men den starkaste trenden just nu är kvantitetslitteraturen som skrivs av produktiva författare.
Vad är kvalitetslitteratur? Ja, det är inte helt enkelt att fastställa eftersom det finns kvalitet inom alla genrer, men oftast syftar man på mer litterära böcker som ställer högre krav på läsaren än den bredare underhållningslitteraturen.
I en alltmer digital bokbransch ser vi att det finns en ökad efterfrågan på det vi skulle kunna kalla kvantitetslitteratur. Det är inte så att detta är helt nytt, långa berättelser har funnits även i pappersboksformat – exempelvis Margit Sandemos 47 böcker långa Sagan om Isfolket.
Många och långa barnboksserier
Bland barnböcker finns det många långa bokserier både i Sverige och utomlands, R L Stine har skrivit 51 böcker i den ursprungliga serien om Fear Street och ytterligare över hundra i olika spin-off-serier. Här hemma hade vi under B Wahlströms storhetstid bland annat Tvillingdeckarna med femtio böcker i serien.
The Shadow av Maxwell Grant (som egentligen var en pseudonym för Walter B. Gibson) skrev under tjugo års tid en ny berättelse (av romanlängd) varannan vecka med start 1931. Totalt skrev Walter 282 av 325 berättelser. Karaktären blev senare både seriefigur och filmatiserades. Utgivningen skedde i tidningsform.
Mårten Melin som fick Astrid Lindgren-priset 2022 har skrivit över 110 böcker sedan han debuterade 2003. De senaste åren har han skrivit 8-12 böcker per år. Lika produktiv är Martin Widmark som hunnit med över 120 böcker sedan 2000.
Men om man bortser från barnböcker – där det inte bara är okej utan nästan förväntas 2-3 nya böcker per år i en serie – har de produktiva författarna haft en undanskymd tillvaro de senaste åren. När fokus legat på distribution via fysisk bokhandeln påverkar dess begränsade utrymme i hyllorna möjligheterna. Det går helt enkelt inte att lagerhålla långa serier.
Inte ens nätbokhandelns intåg lyckades ändra på det. Förlagen fortsatte följa rutinen med en ny bok per år och de författare som ville skriva mer än en bok om året startade istället en annan serie (ofta på ett annat förlag).
Ljudboksapparna ändrar spelplanen
Men de senaste fem åren har spelplanen förändrats. Ljudböcker och eböcker via prenumerationstjänster har inga begränsningar i hyllplatser eller lageryta. Dessutom är friktionen minimal för att få en läsare/lyssnare att fortsätta med nästa bok i samma serie.
Det här har öppnat ett nytt fönster för kvantitetslitteraturen och de produktiva författarna. Boktugg har uppmärksammat exempelvis Leffe och Caroline Grimwalker som skrivit multipla flerboksavtal samt Sofia Rutbäck Eriksson som skrivit elva böcker i serien Katarinas eminenta detektivbyrå på kort tid och Christina Erikson som ska skriva 21 böcker i en ny serie.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.

LÄS ÄVEN: För fler perspektiv på produktiva författare läs Skrivtugg-artikeln Snabba och långsamma författare.