Hybridförlag – ny affärsmodell i konservativa bokbranschen

Ska författare hålla sig till att skriva böcker eller starta och driva förlag? Och är hybridförlag en bra modell? Illustration: Dall-E.

Begreppet hybridförlag har funnits i ett drygt decennium. Men bokutgivning som finansieras av författare har existerat i mer än hundra år. Låt oss titta på affärsmodellens styrkor och utmaningar och vad som skiljer den från egenutgivning och traditionella förlag.

Till att börja med lite transparens. Som medgrundare till Hoi förlag, ett av de största hybridförlagen i Sverige, så har jag medverkat till att mynta begreppet hybridförlag. Jag har en inblick i hur modellen fungerar och åsikter om hur den bör fungera. Kanske har jag en mer positiv syn på den än vissa andra i bokbranschen.

Jag har även lång erfarenhet av egenutgivning och kan därför se för- och nackdelar i jämförelsen mellan att ge ut på eget och andras förlag. Jag är fortfarande delägare (6,5 %) i Hoi förlag men arbetar varken operativt eller i styrelsen och har därför inte mer insyn i den dagliga verksamheten än någon annan.

Med det sagt har jag också följt framväxten av hybridförlag på den svenska marknaden under de senaste åren samt diskussioner och debatt kring affärsmodellen.

Hybridförlag så som de bör fungera

När vi en gång i tiden definierade den lucka som finns på marknaden mellan egenutgivning och traditionella förlag så var målet att hybridförlaget skulle erbjuda det bästa av två världar.

  • Friheten, inflytandet och bättre avkastning som erbjuds genom egenutgivning, liksom en snabbare utgivningsprocess.
  • Kvalitetssäkringen, distributionsapparat, sälj & PR samt andra stordriftsfördelar som det traditionella förlaget erbjuder.

För att åstadkomma detta krävs att hybridförlaget utför en gallring av inkomna manus, precis som det traditionella förlaget måste man refusera de böcker som inte håller måttet.

Här uppstår givetvis en intressekonflikt eftersom varje refusering innebär att tacka nej till författarens investering och därmed intäkter för förlaget. Det här är en av de absolut svåraste balanspunkterna för hybridförlag.

I mina ögon handlar det om två olika skäl för refusering på ett hybridförlag, som delvis kan skilja sig från ett traditionellt förlag.


FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.


Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.