Kalkylen bakom en signering i bokhandel

En positiv bieffekt av en signering för författare och förlag är att böckerna exponeras i butiken inför besöket - ibland till och med i skyltfönstret. Här Akademibokhandeln i Helsingborg med flera lokala författare. Foto: Boktugg.

Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.

Just nu är det högsäsong för signeringar i bokhandel. Inför jul kan en signerad bok vara en extra krydda till julklappen som gör det lite mer personligt. Något som nätbokhandlarna (oftast) inte kan erbjuda.

Men hur är det med signeringar, är det som förr eller har det tappat? Vi intervjuade två bokhandlare på Boktugg i veckan som båda menade att det varken var lättare eller svårare att sälja böcker i samband med signering idag jämfört med för 10-20 år sedan.

Kanske är det skillnad om man går ännu längre tillbaka i tiden, till en tid när nätbokhandlarna inte existerade eller åtminstone inte hunnit ta en rejäl marknadsandel. Det var också en tid när dagstidningarna hade en helt annan hushållstäckning och det faktiskt annonserades när det skulle vara signering och alla kunder såg annonsen i sin morgontidning.

Så är det inte idag. Nu är det sociala medier (där räckvidden också har försämrats rejält), mejlutskick (författarens och bokhandelns), hemsidan och givetvis affischer i butiken som är kanalerna för att uppmärksamma läsarna på att de kan inhandla signerade böcker av författaren A.

Butikens kalkyl

Hur mycket fler böcker säljer en bokhandel på en signering? Det vore fel att säga att det har stor betydelse, men det är inte heller obetydligt. Låt oss säga att en författare kommer dit och har en klart hygglig signering och säljer 30 böcker á 249 kr. Det blir knappt 7500 kr inkl moms (drygt 7000 kr exkl moms). Om påslaget är de önskade 100 procenten så ger det runt 3500 kr netto. Nu beror det förstås på vilken tid på året och hur stor bokhandeln är när man räknar ut hur stor del av dagskassan som signeringen bidrog med.

Men en författare som säljer 30 ex ger helt klart ett bra tillskott. Sen kan man förstås fundera över om det är merförsäljning eller om författarens närvaro gjorde att en kund tog hens bok istället för en annan författares bok – som i värsta fall hade bättre marginal.


FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.


Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.