Digitaliseringen av bokbranschen har precis börjat ta fart. Men aldrig har dyrkan av den tryckta boken varit starkare. Den stora frågan är dock hur utbredd denna dyrkan blir bland dem som inte är födda på 1900-talet.
Det här Analysbrevet kommer att provocera dig som älskar den tryckta pappersboken över allt annat. Men ibland är det nyttigt att lyfta blicken och se vad som händer utanför den bekvämlighetszon där vi själva befinner oss i bokbranschen.
Jag började skriva texten redan i januari men lade den åt sidan för att mogna. Och faktum är att de månader som gått har ytterligare visat hur branschen har svårt att prata om det som sker. Efter Bokbranschdagen den 11 maj frågade en person som var där för första gången: varför talade ingen om hur vi ska agera när pappersboken blir sekundär?
Låt oss studera de olika tecken i tiden som pekar på utmaningarna för den tryckta boken och hur vissa reaktioner bygger på nostalgi och känslor bortom rationella argument. I vissa fall är det resultat av lobbyarbete från företag och personer som har mycket att förlora på att den tryckta bokens ställning rubbas. Det är inget konstigt med det, det ser vi i alla branscher som utsätts för förändring.
Flera artiklar de senaste månaderna har triggat en insikt. Några har handlat om tryckta läromedel i skolan, andra om den fysiska bokhandeln, några om priserna på digitala böcker och så en om tryckta tidningar.
Plötsligt insåg jag att många inte bara gillar eller älskar den tryckta boken. De dyrkar den. De tillskriver den egenskaper som den faktiskt inte har, om vi ska vara ärliga. De bortser från alla brister och problem med den tryckta boken i jämförelse med den digitala.
Missförstå mig inte, det finns fördelar med tryckta böcker. Men de blir allt färre. Och dessutom ser vi idag nackdelar som inte var lika uppenbara för tio år sedan.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
