Boktugg Business

Vi håller koll på nya trender i bokbranschen,
utforskar olika metoder för sälj och marknadsföring
så att du kan sälja fler böcker

Vi har erfarenhet som författare, förläggare och bokhandlare och är genuint nyfikna på hur bokbranschen förändras över tid. Inte ens bokförsäljning är något statiskt.

Ryggraden i Boktugg Business är Säljtugg. Lika mycket som ett nyhetsbrev är det ett kunskapsbrev där vi varje gång går på djupet med en trend eller metod.

Fyll i din mejladress nedan för att få en gratis utgåva av Säljtugg till din inkorg.

Är du redan prenumerant? Logga in här.

Nya sätt att sälja fler böcker, direkt i inkorgen

Säljtugg är en mix av reportage, intervjuer, analyser och rapporter.
Vårt mål är att hjälpa dig att få fler läsare och sälja fler böcker.

Boktugg-Business-mobil-frilagd

> Konkreta tips: Varje utgåva av Säljtugg ger dig något som du kan prova och tillämpa på ditt eget förlag, oavsett om ni ger ut hundratals författare eller bara en enda.

> Koncist och snabbläst: Även om vi går på djupet ska det inte ta mer än en kvart att läsa igenom ett Säljtugg-brev. Vi skriver rappt.

> Diskussioner med experter: Vi intervjuar branschprofiler för att höra deras syn på både trender och beprövade kunskaper om bokförsäljning och utgivning.

> Fallstudier: Vi hittar exempel på förlag och författare som plockat upp en trend, låter dem berätta hur de tänkte och hur det gått. Lär av andra.

> Vi samlar kunskap: Vi läser branschtidningar från hela världen, söker efter artiklar och blogginlägg. Lyssnar på podcasts och seminarier. Allt för att hitta det du behöver läsa.

Låt oss presentera
Boktugg Business ...

Hej,

Jag är chefredaktör och grundare av sajten Boktugg. Sedan sommaren 2014 har vi följt den svenska och internationella bokbranschens utveckling.

Det började som en blogg där vi skulle samla viktiga nyheter och betraktelser, men även dela med sig av kunskap som vi samlat på oss som egenutgivare och grundare av Hoi Förlag.

Våren 2016 lämnade jag mitt operativa uppdrag på Hoi för att satsa fullt ut på Boktugg. Under de senaste åren har Boktugg gått från en liten blogg till en sajt som alla svenska bokförlag läser regelbundet, liksom många andra som jobbar i bokbranschen – bokhandlare, bibliotekarier, journalister och inte minst författare.

Samtidigt har vi fått allt fler vanliga läsare, visserligen storläsare som gärna hinner med både en och två böcker i veckan. Men vi har märkt att vissa läsare vill att vi ska gå ännu mer på djupet, inte bara bakom kulisserna.

Det är där Boktugg Business och Säljtugg kommer in i bilden. De senaste åren har konceptet tagit form och vi har landat i att bygga det kring vårt exklusiva kunskapsbrev Säljtugg som skrivs i första hand för förlag och författare, men som säkerligen kan intressera även bokhandlare och alla som säljer tjänster till bokbranschen.

Förutom kunskapen i brevet vill vi hjälpa dig att sälja mer böcker genom att erbjuda rabatt på marknadsföring via Boktugg. Med mer än 100 000 unika besökare på sajten varje månad är vi en av de största samlingsplatserna för bokälskare i Sverige. Som prenumerant på Boktugg Business får du rabatt på våra redan otroliga priser.

Som en bonus fyller vi på med lite förmåner i form av rabatter hos våra samarbetspartners. Fler kommer att adderas efterhand.

Till ett överkomligt pris får du kvalitetsinsikter och goda råd.

Intresserad?

Anmäl dig till vårt tidsbegränsade prova-på-erbjudande idag.

 

Sölve Dahlgren

VD och chefredaktör Boktuggh

FÖRDELAR SOM PRENUMERANT

> Kunskapsbrev: Två-tre gånger i månaden skickar vi Säljtugg via epost till dig. Där djupdyker vi i ett ämne och ger dig tips som säljer fler böcker.

> Rapporter: Ett par gånger per år gör vi egna undersökningar där vi gräver ännu djupare. Vi kommer att sammanfatta dessa i Säljtugg men även ge dig tillgång till en komplett rapport för egna analyser.

> Platsannonser: När du behöver rekrytera personal till ditt förlag så kan du lägga upp platsannonser på Boktugg utan kostnad (ord pris 2500 kr).

> Businesspris på annonser: Vi strävar efter att Boktugg ska vara den bästa plattformen i Sverige för att marknadsföra böcker och dessutom mest prisvärd. Som prenumerant får du ännu lägre pris.

> Ingen risk: Säg upp din prenumeration inom 14 dagar så får du pengarna tillbaka.

SÄLJTUGG

Ett par gånger i månaden får du kunskapsbrevet Säljtugg skickat till dig via epost. Det innehåller både trendspaningar, analyser och praktiska case. Här är ett exempel på vad du kan förvänta dig.

Kort titel = dålig SEO

En del menar att bra titlar bara består av ett ord. Det är inte ovanligt inom spänningslitteratur eftersom det ger fördelen att titeln då kan bli stor på omslaget.

Fördelen med att en titel är kort är förstås att en läsare lätt kan komma ihåg vad boken heter. Tänk Djungelboken eller Processen. Men samtidigt ställer det krav på att ordet inte är för vanligt. Dels för att det garanterat finns en annan bok som heter exakt likadant tidigare, dels för att den som söker på titeln på Google då får så många träffar som inte har med boken att göra.

Att ta det här ett steg för långt är att förkorta det där ordet till en enda bokstav. Titeln blir helt enkelt en enda bokstav. Det här kan verka lockande på många sätt. Ur ett formgivningsperspektiv kan bokstaven fylla hela omslaget. Och en enda bokstav som kombineras med författarens namn måste ju garanterat fastna i medvetandet.

I våras släppte Bokförlaget Polaris boken K av Katarina Frostenson. Den fick rejält med utrymme medialt, trots att författaren inte gav några intervjuer om boken förutom med sitt förlag. Men hur funkar titeln hos nätbokhandlare? Den som går in och söker på K får idag upp boken som första sökresultat, tack vare många tidigare sökningar. Men i våras kom den inte alls med bland de första resultaten.

Samma sak med Google. Tack vare det mediala utrymmet går det att hitta recensioner av boken K. Utan det hade det inte gått att hitta. Inte heller Boktuggs sökmotor lyckas särskilt bra vid en sökning på K.

Om några veckor släpper Albert Bonniers Förlag boken W av Steve Sem-Sandberg, även han en författare som får mycket press. Men prova att googla “W” eller till och med “W bok”. Eller gå in på nätbokhandlarna och sök på W så hittar du inte den här boken. Kanske kommer nätbokhandlarnas sökmotorer att lära sig även “W” eller så är den bokstaven ännu sämre än K.

Slutsatsen blir i alla fall att en enkel bokstav som titel på en bok är riktigt dålig SEO. Är författaren tillräckligt välkänd kan det fungera, men även då är det tveksamt.

I fysisk bokhandel är det givetvis en klar fördel – om de har boken i sortimentet och den inte hamnat med ryggen utåt i hyllan.