Fråga Boktugg: Vad betyder f-pris på böcker?

Har du en fråga om bokbranschen? Skriv till tips@boktugg.se så ska vi göra vårt bästa för att besvara den.

Fråga: Ibland hör man talas om begreppet f-pris, men vad betyder det och hur väljer man rätt f-pris som förlag eller egenutgivare?

F-pris (skrivs ibland fpris utan bindestreck) är en förkortning av förlagspris (eller försäljningspris) och är det listpris som återförsäljarna erbjuds att köpa in boken för. Den som vill sälja tryckta böcker via återförsäljare är mer eller mindre tvungen att registrera dessa i databasen Bokinfo. Förutom information om bokens ISBN, sidantal, författare, vikt, mått, klassificering och omslagsbild så sätter förlaget ett f-pris på varje bok.

Återförsäljarna, oavsett om det är fysiska bokhandlar eller nätbokhandlare, gör sedan ett eget påslag på f-priset för att täcka sina kostnader för butikshyror, personal, marknadsföring och allt annat som krävs för att sälja boken till läsaren. Det angivna f-priset är exklusive moms.

Om vi antar att förlaget satt f-priset till 100 kr så kanske boken kommer att kosta 165 kr i nätbokhandeln och 199 kr i en fysisk bokhandel. Eller 300 kr i en inredningsbutik. Oavsett vad slutpriset är så får förlaget inte mer betalt än vad f-priset anger.

För att komplicera det ytterligare så kräver de flesta återförsäljare någon form av rabatt på f-priset. Denna kan variera från 5–10 procent som lägsta trappa för en nätbokhandel upp till över 50 procent när en bokklubb vill ta med en bok i sin katalog.

Från början sattes f-priset utifrån tillverkningskostnaden på boken, en tjock inbunden bok hade högre f-pris medan en smal bok med mjuka pärmar var billigare. Idag påverkas f-pris av betydligt fler faktorer som exempelvis marknadsvärdet på produkten. Om en deckare är på 300 eller 500 sidor påverkar inte tryckkostnaden med mer än några kronor, då spelar det betydligt större roll vem som har skrivit den.

På samma sätt kan en smal fackbok tryckt i mjukband med extremt låg tillverkningskostnad ha ett f-pris på 250 kr för att köparna är beredda att betala för innehållet. Om exakt samma bok, fysiskt sett, istället är en deckare kan f-priset sannolikt inte överstiga 100 kr om den ska gå att sälja.

När återförsäljarna började kräva högre rabatter för tio år sedan så hittade förlagen en lösning: de höjde f-priserna.

En produkt som är svår att sätta rätt f-pris på är POD-tryckta böcker. Dessa trycks ofta med mjuka pärmar och kan för en oinvigd kännas som formatet storpocket. Men eftersom POD (print on demand) innebär att det trycks ett exemplar åt gången så kan tryckpriset hamna så högt som 50-100 kr/exemplar vilket gör det svårt för förlaget att få en tillräcklig marginal på varje bok, framför allt för skönlitterära titlar.

De flesta format har helt fri prissättning, förlaget kan välja precis vilket f-pris som helst. Undantaget är pocketformat som istället utgår ifrån en prisskala med bokstäver där varje bokstav motsvarar ett visst f-pris. I takt med att f-priserna på pocket behövt höjas har man lagt till nya bokstäver med högre f-pris. På pocketböcker trycks en symbol med prisgrupp (C-K) för att butikerna i sin tur ska kunna ha en prislista för vad pocketböcker i de olika prisgrupperna kostar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL