Annons-portal för Insider-prenumeranter​

Som prenumerant på Boktugg Insider kan du köpa banner-annonser i lösvikt. Prisexempel för 25 000 annonsvisningar från 600 kr + moms.

Ett av syftena med Insider är att hjälpa dig att sälja mer böcker. Därför får prenumeranter möjlighet att köpa bannerannonser i formatet 300 x 250 pixlar (JPG/GIF) som placeras inne i artiklar på Boktugg.se där du kan nå hundratusentals bokköpare.

Vill du göra större kampanjer och boka exempelvis premiumplaceringar överst på sidan så tar du kontakt med våra säljare på sales@boktugg.se för att få priser. Dessa bokas på månadsbasis som andel av det totala antalet visningar. Detsamma gäller sponsorplatser i nyhetsbrev.

Men ibland vill man bara köra en snabb kampanj, marknadsföra en enskild titel eller ett erbjudande och nå ut till Boktuggs läsare. Då kan du själv boka en bannerkampanj via vår självserviceportal och betala med kreditkort.

Vi säljer bara dessa bannerplatser till prenumeranter och du betalar från 24 kr* + moms per tusen visningar av din banner (CPM). Minsta kampanjbudget är 500 kr. Prisexempel: 25 000 annonsvisningar för 600 kr + moms.

* Lägsta bud är CPM 24 kr. Är det stor efterfrågan är det inte säkert att det räcker med lägsta bud för att få sina visningar utan man måste höja det.

Minsta orderbelopp är 500 kr. Innan du bokar ska du ha en färdig banner (300×250 pixlar i JPG/GIF-format max 500 Kb filstorlek). Du behöver också ha bestämt dig för vart ett klick på din banner ska leda och ha den URL-adressen färdig. Annonsen betalas med kreditkort.

OBS! Första gången du ska köpa annons måste du registrera dig i annonsportalen. Det är inte samma inloggning som på den här sajten.

Manual för att lägga upp en kampanj i annonsportalen

Här nedan hittar du även steg-för-steg-manualer för att sätta in pengar på annonskonto samt för att skapa en ny kampanj.

Sätta in pengar på annonskonto

Eftersom annonsportalen bygger på dynamiska priser där du kan ända budnivå och daglig budget tillämpar vi ett annonskonto där du sätter in pengar (och därmed säkertställer att kampanjen inte blir dyrare än du tänkt tid eftersom alla kampanjer pausas om det inte finns pengar på ditt annonskonto). Så innan du kör igång din första kampanj behöver du sätta in pengar där. Det räcker med några hundralappar. Så här gör du steg för steg.

Först går du till Boktuggs Annonsportal och loggar in (eller skapar ett konto om det är första gången). Därefter följer du nedan steg-för-steg-instruktion för att sätta in pengar.

1. Klicka på Add Funds


2. Klicka på Add Funds-knappen


3. Fyll i dina kreditkortsuppgifter för det kort du vill använda för att betala annonsering.


4. Fyll även i beloppet (exkl moms) så ser du till höger vilket belopp (inkl moms) som kommer att dras. Slutligen klickar du på Add Funds-knappen längst ner.


5. Nu kan du se att saldot på kontot är 168 kr (exkl moms). Du kan även se vilka tidigare insättningar du gjort och ladda ner kvitto på dessa för din bokföring.


Lägga upp en ny kampanj – steg för steg

1. Klicka på New Order så hamnar du på denna flik.


2. Klicka på den svarta knappen ”Add” så och därefter på den blå knappen ”Set up your ads”.


3. Här kan du välja mellan ”Run continuosly” (fortgående) eller start- och sludatum. I vårt exempel väljer vi en tidsbegränsad kampanj och klickar på första och sista datum och därefter ”Apply”.


4. Nu ser du de angivna start- och slutdatumen. Klicka nu på ”Enter bid/spend limits”.


5. Nu är det dags att ange ”Bid amount” vilket är priset du är redo att betala per tusen visningar. Här är minimum 30 kr som du kan se. Detta kan alltså variera,


6. Vi fyller i budnivån. Om det är många som vill annonsera kan man ibland behöva lägga ett högre bud per tusen visningar. Vi ställer även in Daily limit (alltså daglig maxbudget) och en Total limit (en total maxbudget för hela kampanjen). Därefter klickar du ”Save changes”.


7. Här kan du se den budnivå och budget du nyss ställde in. Nu klickar du på ”Set up this ad”


8. Klicka på ”Upload image” och välj den bildfil du tidigare skapat. Den måste ha rätt storlek och inte överskrida den maximala filstorlek som anges samt vara sparad i rätt filformat.


9. Nu ser du filnamnet på den fil du laddat upp. Det är dags att fylla i Destination URL (dvs var ett klick på annonsen ska leda. Det kan vara en nätbokhandel eller din egen webbshop eller boksidan på Boktugg).


10. Leta upp den sida du vill att besökarna ska landa på. I vårt exempel väljer vi en sökning på Boktugg som visar upp flera böcker. Kopiera URL:en (www-adressen) och klistra in den i fältet Destination URL. Därefter klickar vi på ”Save these details”. Och slutligen ”Submit order.”


11. Efter att ha klickat på ”Submit order” får man upp denna bekräftelse och kan skapa ytterligare kampanjordrar eller visa listan över befintliga ordrar.


12. Här är listan över aktiva ordrar. Notera att vår nyss skickade order har status ”Pending” vilket innebär att den väntar på att godkännas av admin. Boktugg kontrollerar alla banners så att de ser korrekta ut och att det finns en URL där klick landar. När vi godkänt kommer du att få ett mejl och status ändras till Upcoming.


13. Om du klickar på en kampanj i order-listan får du upp denna detaljerade vy. Notera att den fortfarande är pending.


14. Här har nu status ändrats till Upcoming (eftersom det var ett framtida datum vi valde). Notera att det nu finns två knappar där du kan Pause (Pausa) och Finish (Avsluta) en kampanj. Du kan även ändra budnivå och budget för kampanjen genom att klicka på den blå rutan med en liten penna, i Bid rate-kolumnen.


15. Om du klickar på den blå rutan med pennan får du upp detta fönster och kan ändra budnivå (hur mycket du är redo att betala per tusen visningar), den dagliga budgeten och den totala budgeten. Du ser även hur många annonsvisningar du kan få med dessa belopp. Justera och spara. OBS! Om saldot på ditt annonskonto är noll så pausas alla kampanjer tills du har fyllt på det igen.