DN och Netflix höjer priset – positivt för Storytel & Co?

Netflix och Dagens Nyheter höjer båda sina abonnemangspriser. Är det positivt eller negativt för Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play?

Netflix meddelade nyligen att de höjer priset från 159 kr till 179 kr i månaden för Premium (som ger HD och möjlighet att titta på fyra skärmar samtidigt, Netflix har även två andra alternativ för 99 kr respektive 129 kr).

Dagens Nyheter har nyligen höjt priset på sitt digitala abonnemang från 99 kr till 119 kr i månaden.

Vad innebär det för streamingtjänsterna Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play? Å ena sidan gör det att hushållens utgifter för abonnemang ökar och kanske kommer till en punkt där de tvingas välja mellan DN och Storytel eller mellan Netflix och Nextory. Å andra sidan innebär det att boktjänsterna framstår som mer prisvärda än de gjorde för några år sedan.

Mediavision skrev för några veckor sedan:

Under de gångna 12 månaderna (t o m Q3 2021) har 350 000 nya SVOD-abonnemang tecknats på svensk streamingmarknad. Samtidigt är antalet abonnerande hushåll oförändrat, på en nivå som i stort sett varit stabil under hela pandemi-perioden. Detta framkommer i tredje kvartalets analys av TV- och streamingmarkanden från Mediavision. Slutsatsen är att abonnemangstillväxten nästan uteslutande kommer från befintliga kunder, dvs hushåll som vill ha fler streamingtjänster, det som kallas ”stacking”.

Detta förklaras dock delvis av att Disney Plus etablerade sig med en extremt aggressiv prissättning och stod för över hälften av nettotillväxten på marknaden. Idag är Netflix den vanligaste tjänsten i svenska hushåll, följt av Viaplay och Disney Plus. I hushåll som enbart prenumererar på en tjänst dominerar Netflix, men i hushåll med två eller fler abonnemang är kombinationerna Netflix, Viaplay och Disney Plus de vanligaste. Nyligen har HBO relanserats som HBO Max med kraftigt rabatterade erbjudanden enligt samma princip som Disney.

– Trots en stabil hushållspenetration de senaste två åren, visar detta att det finns en tydlig efterfrågan på nya och attraktiva tjänster. Det går fortfarande att framgångsrikt etablera nya varumärken inom streaming i Sverige. Mediavisions analys pekar dock på att dessa tjänster i nuläget snarare driver ”stacking” än penetration, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Än så länge finns få anledningar för ljudboksabonnenter att ägna sig åt ”stacking”. Storytel har visserligen sina Original-titlar och Bookbeat har några enstaka exklusiva titlar. Men det går inte att jämföra med videotjänsterna där i stort sett allt innehåll är låst till en tjänst.

Nextory har dessutom ännu en gång poängterat att de inte har några planer på att satsa på exklusivt innehåll.

Så vilka möjligheter finns det för ytterligare aktörer att etablera sig på ljudboks- och eboksmarknaden i Sverige? Går det att prisa sig in? Precis som för videobolagen krävs det i så fall att man äger en stor katalog och det finns få företag som har det. Framför allt med tanke på hur lokal bokmarknaden fortfarande är, topplistorna domineras av inhemska författare snarare än globala bästsäljare.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.