Hur väl måste jag känna mina huvudkaraktärer?

En del författare gillar att göra streckteckningar av sina huvudpersoner. Andra använder fotografier klippta ur tidningar. Och en del gör inga bilder alls eftersom det är personligheten och bakgrundshistorien som ger varje karaktär djup. Foto: iStock.

Alla berättelser behöver personer (karaktärer) i huvudroller och biroller. Så hur detaljerad bakgrundshistoria behöver jag som författare? Hur väl måste jag känna mina huvudkaraktärer?

Huvudpersonerna i ett manus är de karaktärer som berättelsen kretsar kring, de som har huvudrollerna, de som vi ska lära känna väl och som läsare engagera oss i. De som hela din berättelse hänger på. Så, visst behöver du känna dem väl … i alla fall om du vill att vi som läsare ska bli engagerade i dina figurer och vilja träffa dem igen och igen.

Platta och klyschiga karaktärer

Kritik för att dina huvudkaraktärer är platta och ointressanta är den vanligaste anledningen till en dålig recension. Huvudpersoner som vi som läsare inte känner något för, har svårt att engagera oss i, som vi uppfattar som ytliga och stereotypa, är ingen bra start på en roman eller film. 

Det sägs att receptet för en bästsäljare är just mänsklig närhet och känslor. Då är starka karaktärer, som vi som läsare kan identifiera oss med, känna för och sen vilja veta hur det går för, även när boken är läst eller filmen tagit slut, det bästa du kan försöka skapa. 

Därmed inte sagt att en stark karaktär måste vara enbart trevlig och snäll. Eller gement elak och egotrippad. Sanningen ligger någonstans däremellan. Precis som vi alla är. En blandning av både gott och ont.

För att läsa resten av artikeln (och många andra fyllda av skrivtips som gör dig till en bättre författare) …

PRENUMERERA
eller
LOGGA IN

Ingrid Elfberg

Ingrid Elfberg är författare, lektör och frilansskribent. Hon utgör en tredjedel av lektörerna i Storydoktors där hon hjälper andra författare med knutar i deras manus. Har vunnit ett par litterära priser för noveller, hittills gett ut fem thrillers i Göteborgsmiljö och har nya thrillers på gång men nu med Norrlands inland som huvudmiljö. Har också undervisat på Skrivarakademin i Göteborg. Hon vill rikta ett stort tack till Lennart Guldbrandsson, kollega i Storydoktors, för ovärderligt stöd kring allt om karaktärer och dramaturgins mysterier. Läs mer på: ingridelfberg.se samt storydoktors.se