Guide: Hur säljer jag min bok? (Del 1)

Förutom digitala och fysiska format finns det många olika vägar att sälja sin bok. Foto: iStock.

I guiden får du verktyg för att sälja din bok i bokhandel, strömningstjänster och lokala butiker via centrala inköp, kommissionsavtal eller genom att vända dig direkt till läsare. 

För att dina ord ska kunna beröra, underhålla, påverka, skaka om, roa eller upplysa läsarna behöver dina verk nå ut till människor. Vill du dessutom få igen dina utlägg för bokprojektet och i förlängningen leva av ditt skrivande behöver du få in pengar. Båda syften löses genom att sälja boken. 

Framgångsrik försäljning bygger på tre delar. Din bok behöver

  • vara tillgänglig 
  • ha rätt pris
  • vara efterfrågad. 

Efterfrågan skapar du genom marknadsföring vilket är ett eget kapitel. Prissättning kommer vi beröra i en annan guide. I denna serie fokuserar vi på olika sätt att göra boken tillgänglig så att läsare enkelt kan lägga vantarna på den. Läsare har olika preferenser på hur de helst konsumerar litteratur, så ju fler format du gör din titel tillgänglig i, desto fler läsare kan du nå. 


FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.


Nästa del handlar just om införsäljning till återförsäljare.

Kristina Svensson

Kristina Svensson är vetenskapskommunikatör och författare som skrivit flera handböcker för författare och håller kurser i bokutgivning. Hon trivs med kameran i hand och har skrivit en rad med rikt illustrerade böcker med strövtåg och smultronställen på franska rivieran och och Funäsfjällen. Läs mer på kristinasvensson.se samt dinbokdrom.se.