Tidshopp, loopar och parallella tidslinjer – experimentera med tiden i din roman

Tidshopp i berättelser - hur gör man som författare dessa smidiga och självklara för läsaren? Foto: iStock.

Det är väldigt vanligt med tidshopp i litteraturen liksom i film eller teveserier. Och vi som läser eller tittar har med tiden vant oss allt mera att minnesbilder, drömmar och hopp tillbaka eller framåt i tiden hör till. Vi klarar det galant.

Hopp mellan förfluten tid och nuet

Det kanske allra vanligaste sättet att förflytta oss läsare i tid är mellan förfluten tid och nutid. Det kan ske ur olika berättarvinklar, points of view, där vi i bitar blir serverade det som hänt tidigare och som påverkar det som utspelar sig i nutid. Ofta sker det här i två parallella tidslinjer där du som författare växlar mellan de båda, vanligtvis med tonvikt på berättelsen i nutid och färre kapitel eller scener från det förgångna. Ett mycket vanligt format för bland annat deckare. Sådana så kallade flashbacks är ett effektivt sätt att fylla i karaktärernas backstory, alltså det de gått igenom tidigare och som format dem och lagt grunden till det som händer just nu. 

Hopp tillbaka i tiden kan också bakas in i en enskild karaktärs berättarvinkel genom att denne återberättar det som hänt eller tänker på dem som minnen. Tillbakablickar kan också ske med hjälp av en berättarröst, allvetande och anonym eller ur en huvudkaraktärs vinkel. Ett välkänt exempel på det är filmen “Forrest Gump”, där huvudkaraktären sitter på en parkbänk och väntar på att hans barn ska komma från skolan och berättar om sitt liv och hur det ledde till att han sitter där. Andra sätt att hoppa tillbaka i tiden är via brev, sidor ur dagböcker eller andra typer av dokument som ger tillbakablickar. Liksom illusioner eller rena drömsekvenser. 

För att läsa resten av artikeln (och många andra fyllda av skrivtips som gör dig till en bättre författare) …

PRENUMERERA
eller
LOGGA IN

Ingrid Elfberg

Ingrid Elfberg är författare, lektör och frilansskribent. Hon utgör en tredjedel av lektörerna i Storydoktors där hon hjälper andra författare med knutar i deras manus. Har vunnit ett par litterära priser för noveller, hittills gett ut fem thrillers i Göteborgsmiljö och har nya thrillers på gång men nu med Norrlands inland som huvudmiljö. Har också undervisat på Skrivarakademin i Göteborg. Hon vill rikta ett stort tack till Lennart Guldbrandsson, kollega i Storydoktors, för ovärderligt stöd kring allt om karaktärer och dramaturgins mysterier. Läs mer på: ingridelfberg.se samt storydoktors.se