Att sätta fingret på det här med stil kan vara nästan ogörbart, men Conny gör ett försök att förklara hur du som författare lyckas särskilja dina böcker från mängden. En tydlig och stark röst kan rädda många projekt.
Man skriver mycket sällan om rösten. Man undviker det eftersom det är nästan omöjligt att på begränsad yta verkligen visa vad man talar om. Men vi måste ju ändå försöka, eftersom ämnet är själva grundstenen i romanskrivandet.
Ämnet blir som sagt abstrakt, eftersom det inte bara går att säga till någon att de ska titta på sin favoritbok och fundera över språket. Det säger oss ju ingenting.
Själva rösten är trots detta det första som läsaren möts av när hen slår upp den första sidan och börja läsa. På bara några få rader etableras en ton, en stämning, som sedan utgör ett obrytbart band mellan författaren och mottagaren.
Ur författarens synvinkel är det lite knivigare. Rösten är på ett sätt detta du hör inom dig, som pratar om vad karaktärerna utsätts för, men den är lika mycket en medvetenhet om att det finns en person ska betala pengar för romanen. Du väger alltså varje mening på ett annat sätt än när du skriver ett brev, och du får läsaren att känna något med det du skapar och orden du väljer.
För att läsa resten av artikeln (och många andra fyllda av skrivtips som gör dig till en bättre författare) …
PRENUMERERA
eller
LOGGA IN