
... här är de senaste artiklarna

Snart har vi flyttat klart
Sista steget av flytten från denna subdomän är påbörjad. Framöver kommer du att kunna läsa Analysbrevet och allt annat material direkt på boktugg.se istället för

Carlo Carrenho om den nordiska ljudboksmarknaden
Carlo Carrenho har läst rapporter om de svenska, danska, norska och finska bokmarknaderna med fokus på ljudböcker. Nyligen presenterade han sina slutsatser för tyska bokbranschen.

Nobelpris-effekten – så mycket ökar försäljningen på förlaget
Ett Nobelpris är en vinstlott för förlag som ger ut kvalitetslitteratur. Om Svenska Akademien läser upp namnet på en av dina författare kan det innebära

Kraven på komfort kommer även till bokbranschen
Bekvämlighet har drivit utvecklingen av vår värld. Människan älskar komfort. Vilka effekter kan detta ge bokbranschen? Det naturliga steget går från pappersbok till digital bok

Frontlist vs backlist i framtidens bokbransch
Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och

Dilemmat: egen distribution eller distributör?
Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur

Så skapar du en banner till din bok – online med Book Brush
Book Brush heter en tjänst som riktar in sig specifikt på författare och förlag som vill marknadsföra sina böcker. Med Book Brush kan man snabbt
Quiz: Vad vet du om Astrid Lindgren?
Astrid Lindgren är en av Sveriges mest kända och populära författare genom tiderna. Men vet du allt om henne? Är du redo för en Quiz

Så skapar du en banner till din bok – online med Canva
Använd onlineverktyget Canva för att enkelt skapa banners som bokför din bok. Vi ger dig en snabbguide.
Välkommen till en källa för ovärderlig kunskap om hur man ger ut och säljer böcker
Boktugg Insider hjälper dig som vill starta och driva förlag, bygga författarskap och sälja (fler) böcker. Få nya insikter genom det fokuserade Analysbrevet.

Ligg steget före
Boktuggs redaktion läser både det som händer i bokbranschen och det som händer utanför i jakt på nya trender och insikter.
I varje utgåva av Analysbrevet dyker vi djupare i något fenomen eller en trend för att ge dig mer kunskap.
Ofta plockar vi fram några konkreta case som gör att du kan jämföra med ditt eget förlag eller författarskap.
Vi hjälper dig på traven med analyserna, sedan är det upp till dig att avgöra hur du kan tjäna pengar på idéerna.

Starta ditt eget förlag
Kanske drömmer du om att starta ditt eget förlag? Oavsett om du redan jobbar på ett förlag idag eller överväger att bli egenutgivare har du nytta av en Insider-prenumeration.
Genom Analysbrevet får du löpande insikter om nya trender och idéer kring hur du kan sälja och marknadsföra dina böcker. Utöver det samlar vi på den här Insider-sajten även:
- Tips & råd kring skrivande för både författare och andra
- Artiklar och guider om bokutgivning
- Rapporter och undersökningar
- Rabatter på annonsering hos Boktugg.se
- Fria platsannonser när du behöver rekrytera medarbetare
Lär dig skriva en bästsäljare
Kan man verkligen lära sig skriva bästsäljande böcker? Ja, självklart. Därmed inte sagt att alla kan göra det.
Under vinjetten Skrivtugg samlar vi tips & råd i artiklar om skrivande. Fokus ligger på skönlitterärt, men vi tar även upp fackböcker och copywriting.
Även om du inte drömmer om att bli författare kan du ha nytta av att läsa de här artiklarna för att få en större förståelse för olika element och ingredienser. Oavsett om du själv är förläggare, redaktör, agent eller jobbar med något helt annat.
Vi förklarar även olika begrepp som berättarperspektiv, plot, synopsis, narrativ och hur långt ett kapitel bör vara.
Dessutom tar vi upp metoder för produktivitet och hur man jobbar med research och planering av en bok.

Det behövs bara ett mejl för att öka dina kunskaper
Investera i dig själv och ditt företag. Prova ett Analysbrev utan kostnad innan du bestämmer dig.