Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokförsäljning
Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Ett abonnemang på Analysbrevet eller det vi kallar för Boktugg Business kostar endast från 1200 kr + moms/år. Dessutom ingår flera förmåner och verktyg som hjälper dig att sälja fler böcker. Du får även tillgång till Business-priser vid annonsering på Boktugg.
Prova Analysbrevet idag utan kostnad >>
De senaste utgåvorna av Analysbrevet

Alla böcker i alla format samtidigt – rätt eller fel strategi?
Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna? Ny teknik ger dessutom ännu fler format.

Analysbrevet: Julberättelser får ett lyft genom streamingtjänster
Julen 2020 innebar det verkliga genombrottet för temaberättelser med julkänsla. Inte bara på Netflix utan även Storytel, Bookbeat och Nextory. Nu är det dags att ladda för julen 2021.

Att jobba med pseudonymer och anonyma författare
När en författare vill vara anonym och skriva under pseudonym innebär det utmaningar för förlaget. I det här Analysbrevet tittar vi på för- och nackdelar. Och ett case med en fiktiv författare.

Hållbarhet, returer och begagnade böcker
Hållbarhet är en fråga för alla företag. Hur ska fysiska böcker hanteras ur det perspektivet? Är det dags att flytta returrätten från bokhandlar till läsare och skapa ett kretslopp?

Affärsplan för en författare
Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok? Vi måste börja göra det.

Bokhandlare är vi allihopa
Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker. Idag är vi alla bokhandlare. Den senaste tiden har vi sett

Analysbrevet: Har vi passerat “peak print” för böcker i Sverige?
Det ges ut betydligt färre tryckta böcker under 2020 än under 2019, visar statistik som Boktugg tagit fram. Är det en coronaeffekt eller ett trendbrott? Först ska sägas att det är lite vanskligt att jämföra siffror under ett pågående år.

Prenumerera på digitala böcker – olika modeller
Prenumerationer eller abonnemang är två ord för samma sak. Men det finns mängder av modeller bakom. För förlag och författare handlar det om att förstå eller försvinna.