I guiden får du verktyg för att sälja din bok i bokhandel, strömningstjänster och lokala butiker via centrala inköp, kommissionsavtal eller genom att vända dig direkt till läsare.
För att dina ord ska kunna beröra, underhålla, påverka, skaka om, roa eller upplysa läsarna behöver dina verk nå ut till människor. Vill du dessutom få igen dina utlägg för bokprojektet och i förlängningen leva av ditt skrivande behöver du få in pengar. Båda syften löses genom att sälja boken.
Framgångsrik försäljning bygger på tre delar. Din bok behöver
- vara tillgänglig
- ha rätt pris
- vara efterfrågad.
Efterfrågan skapar du genom marknadsföring vilket är ett eget kapitel. Prissättning kommer vi beröra i en annan guide. I denna serie fokuserar vi på olika sätt att göra boken tillgänglig så att läsare enkelt kan lägga vantarna på den. Läsare har olika preferenser på hur de helst konsumerar litteratur, så ju fler format du gör din titel tillgänglig i, desto fler läsare kan du nå.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
Nästa del handlar just om införsäljning till återförsäljare.