Låt boken möta läsare via återförsäljare. Denna guide går igenom hur du får in boken i bokhandelns sortiment och får återförsäljarna att aktivt sälja din titel.
De flesta böcker når läsare och lyssnare via en återförsäljare. Denna mellanhand tar hand om allt det administrativa samt har upparbetade kanaler till kunder. Att samarbeta med återförsäljare innebär att du skriver och ger ut böcker medan de säljer dem. Perfekt!
Frågan i rubriken, hur får jag återförsäljare att sälja min bok, kan delas in i två delar. Det ena är att få med boken i sortimentet, den andra delen är att få butiken att aktivt välja ut och sälja just din titel. Det förstnämnda är inte överraskande den enklare biten.
Hur får jag in min bok i nätbokhandeln?
Att få din titel upplagd i sortimentet hos nätbokhandlare som Adlibris, Amazon och Bokus hör till de enklaste bitarna i en bokutgivning. Enklast är Bokus. Någon timme efter att du registrerat din titel i databasen Bokinfo brukar den synas hos Bokus. Dagen efter utgivningsdag är den beställningsbar därifrån.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.
Sammanfattning återförsäljare tryckta böcker
Att sälja in tryckta böcker till återförsäljare kan ske med hjälp av ett säljbolag eller på egen hand. De flesta kedjor handlar större delen av böckerna i centrala inköp långt före utgivningsdag. Att etablera samarbete med lokala butiker genom event och signeringar kan innebära att de väljer ut just din bok och aktivt säljer den, något som kan göra stor skillnad för din bok.