Guide: Hur säljer jag min bok? (Del 2 – Använda återförsäljare)

bokhandel återförsäljare
Att få in sin bok hos alla fysiska återförsäljare är en dröm för många förlag och författare. Men det finns krav att uppfylla för att ens vara aktuell. Foto: iStock

Låt boken möta läsare via återförsäljare. Denna guide går igenom hur du får in boken i bokhandelns sortiment och får återförsäljarna att aktivt sälja din titel. 

De flesta böcker når läsare och lyssnare via en återförsäljare. Denna mellanhand tar hand om allt det administrativa samt har upparbetade kanaler till kunder. Att samarbeta med återförsäljare innebär att du skriver och ger ut böcker medan de säljer dem. Perfekt! 

Frågan i rubriken, hur får jag återförsäljare att sälja min bok, kan delas in i två delar. Det ena är att få med boken i sortimentet, den andra delen är att få butiken att aktivt välja ut och sälja just din titel. Det förstnämnda är inte överraskande den enklare biten. 

Hur får jag in min bok i nätbokhandeln? 

Att få din titel upplagd i sortimentet hos nätbokhandlare som Adlibris, Amazon och Bokus hör till de enklaste bitarna i en bokutgivning. Enklast är Bokus. Någon timme efter att du registrerat din titel i databasen Bokinfo brukar den synas hos Bokus. Dagen efter utgivningsdag är den beställningsbar därifrån. 

[memberful does_not_have_subscription_to=”37042,37583,46026,68886,68885, 82662″]


FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.


[/memberful]

[memberful has_subscription_to=”37042,37583,46026,68886,68885,82662″]

Adlibris gör nuförtiden ett urval och säljer enbart tryckta böcker som distribueras via någon distributör eller som print on demand. Tidigare erbjöd de mikroförlag att hålla konsignationslager men dessa har sagts upp. 

För Amazon gäller särskilda avtal för att de ska ta in en tryckt bok i lager. Ligger boken lagrad hos en distributör och du godkänner villkoren så tar Amazon in titeln i sortimentet, men leveranstiden är längre än för de titlar som de lagrar.

Hur får jag in min tryckta bok i bokhandeln? 

Majoriteten av de fysiska bokhandlarna tillhör en kedja eller har på annat sätt en central inköpsorganisation som bestämmer sortimentet. De två stora är Akademibokhandeln och Ugglan. Utöver dessa finns fristående butiker varav en del är specialiserade på en viss genre, som SF-bokhandeln. Även matkedjorna använder sig av centrala inköp. 

Huvudreglerna för de centrala inköpen är likartad. 

  • Det är enbart nyheter som är av intresse. Du behöver skicka information om boken två till sex månader före utgivningen. 
  • Boken ska uppfylla grundläggande hygienfaktorer som att den har ISBN, streckkod och är upplagd hos Bokinfo. 
  • Distribution ska skötas av de stora distributörerna med deras ordinarie avtal. Förlagssystems kommissionsavtal räcker inte. 
  • Bokhandeln kräver returrätt, det vill säga att de får skicka tillbaka osålda böcker med full återbetalning. 
  • Boken behöver vara lättsåld. 

Den sista punkten är den som kräver mest pyssel för att din bok ska tillhöra de utvaldas skara. Utrymmet i bokhandeln är begränsat och de centrala inköparna gör ett urval. 

Presentationen av din bok ska förutom bokomslag innehålla en kort beskrivning av bokens innehåll, genre, målgrupp och pris. För detta kan du återanvända delar av baksidestexten, men det är ofta bättre att skriva en separat reklamtext för just detta ändamål. Fokusera på varför boken kommer att lämna bokhyllorna snabbt. Vad är bokens unika säljegenskaper? Bifoga gärna ett exemplar av boken. Ugglan vill även ha en sammanfattning av marknadsföringsplanen, det vill säga vilka marknadsföringsåtgärder du planerar. Krydda ditt erbjudande med mängdrabatter, fria läsexemplar till personalen eller liknande. 

De centrala inköpen kompletteras lokalt

Huvudregeln för stora delar av bokhandeln är alltså att sortimentet bestäms via centrala inköp. Men det finns nästan lika många undantag som det finns ISBN på KB. Det händer att kedjorna centralt tar in redan utgivna titlar som visat sig sälja väl i nätbokhandeln. 

Enskilda butiker kompletterar regelbundet de centralt inköpta titlarna med egna inköp, speciellt om boken har en lokal koppling genom innehåll eller upphovsperson. Därför är det värt att hälsa på i din bokhandel och fråga om du får presentera din bok för dem. När det gäller de lokala inköpen gäller regeln att om butikschefen vill sälja din bok, så löser han eller hon det tekniska. Men om han eller hon inte vill så hänvisas det ofta till allsköns centralt dikterade policys.

Blir det nej även där återstår att be alla dina grannar gå in i bokhandeln och beställa samt köpa boken. Om tillräckligt många gör det lär chansen öka att butiken antingen ändrar sig eller tar in kommande titlar. 

Hur får jag in min tryckta bok i lokala butiker?

Böcker säljs inte bara i bokhandeln utan i många andra butiker. Precis som för mässor gäller att det kan vara mer lönsamt att din hundbok är den enda boken i en hundbutik, än att vara en bok bland tiotusen titlar i bokhandeln. Börja med att fråga de butiker, caféer, hotell, frisörer eller andra inrättningar där du är stamkund. 

Beroende på hur etablerad du är som stammis kan du formulera ditt erbjudande på olika sätt. Exempelvis fråga om de är intresserade av ett gratis skyltexemplar, eller vill ta in och sälja boken för din räkning. 

Du kan krydda ditt erbjudande genom att erbjuda gratis leverans, ge butiken mängdrabatt, arrangera event ihop eller erbjuda dem ta in boken på kommission. 

För och emot kommissionsförsäljning 

Kommissionsförsäljning innebär att du placerar böcker i butiker och de säljer dem för din räkning. Du fakturerar butiken först efter att de sålt böckerna. Butiken tar kanske 30 procent som sin del. Fördelen med detta för butikens räkning är att de slipper ta en ekonomisk risk med din bok. För din del sprider du ut lagret över flera butiker och ökar förhoppningsvis din försäljning. 

Nackdelen är att det innebär ganska mycket extra administration att hålla ordning på vilka butiker boken finns i, hur många ex de har kvar samt att regelbundet fakturera butikerna. Det fungerar om du har en titel men det blir snabbt ohållbart om du har många titlar. En annan nackdel är att du tar en ekonomisk risk. Om butiken går i konkurs eller böckerna blir skadade är det risk att du förlorar pengar. 

Du bör givetvis skriva ett avtal där detta regleras, men det ökar å andra sidan administrationen ytterligare. Ett alternativ till kommission är att erbjuda butiken extra lång betaltid på fakturan, till exempel 60 eller 90 dagar. 

Slipp att sälja själv genom att anlita säljföretag

Att sälja in din bok till återförsäljare på egen hand innebär att du kommer mötas av allt från kalla handen till stor entusiasm. Min erfarenhet inkluderar allt från att bli behandlad som något katten släpat in till att bli kontaktad av butiker som hört talas om boken av läsare och undrar om de får sälja den (samt återkommer om och om igen med önskemål om att fylla på lagret). 

Vill du inte utsätta dig själv för detta lotteri kan du anlita ett säljbolag som är specialiserad på att sälja in böcker i bokhandeln och har upparbetade kontakter. Den största nackdelen är att det blir ytterligare en mellanhand som ska ha en del av bokens intäkter, plus eventuellt ett fast startpris. 

Hur får jag återförsäljarna att aktivt sälja just min bok? 

Att boken finns i sortimentet i nätbokhandel innebär inte automatiskt att den säljs. Att ha två exemplar av boken stående med ryggen ut i en bokhandel gör inte heller några underverk för försäljningen. 

För att boken ska lyftas fram i kampanjer behöver du komma överens med aktuell butik om något specialerbjudande, exempelvis att de får rejäl rabatt på inköpspriset. Att vara ute och signera böcker i bokhandeln, delta i event samt ge bort läsexemplar till anställda är klassiska aktiviteter för att öka sannolikheten att dessa bokentusiaster rekommenderar just din titel. 

Det stora arbetet för att få böcker att flyga från bokhyllorna är att skapa efterfrågan via marknadsföring. Att läsare efterfrågar boken och att media skriver om den ökar sannolikheten att återförsäljare både vill ha din bok i sortimentet, och rekommenderar den lite extra. Därför är din marknadsföring viktig och något vi kommer skriva mycket om. 

[/memberful]

Sammanfattning återförsäljare tryckta böcker 

Att sälja in tryckta böcker till återförsäljare kan ske med hjälp av ett säljbolag eller på egen hand. De flesta kedjor handlar större delen av böckerna i centrala inköp långt före utgivningsdag. Att etablera samarbete med lokala butiker genom event och signeringar kan innebära att de väljer ut just din bok och aktivt säljer den, något som kan göra stor skillnad för din bok.

Kristina Svensson

Kristina Svensson är vetenskapskommunikatör och författare som skrivit flera handböcker för författare och håller kurser i bokutgivning. Hon trivs med kameran i hand och har skrivit en rad med rikt illustrerade böcker med strövtåg och smultronställen på franska rivieran och och Funäsfjällen. Läs mer på kristinasvensson.se samt dinbokdrom.se.