När digitala event blir det nya normala

Digitala event blir det nya normala och alla fysiska evenemang förväntas framöver vara tillgängliga digitalt - hybridevent. Foto: iStock.

Eventbranschen befinner sig där musikbranschen gjorde efter att Napster dök upp. De närmsta åren försvinner miljarder ut ur evenemang världen över när branschen digitaliseras. Digitala event blir det nya normala för bokförlag, författare och arrangörer.

I ett Analysbrev i april skrev vi om hur bokförlag och författare snabbt ställde om till digitala releaser och författarsamtal på grund av pandemin. Fyra månader senare ser vi att digitalt är på väg att bli det nya normala.

Jag har lekt med tanken på det här Analysbrevet i några veckor. Det finns så många vinklar på det och det är något som väldigt få hade en tanke på för ett halvår sedan.

Alla dessa digitala releaser och event

De senaste veckorna har vi översvämmats av inbjudningar. Inte till fysiska event. Ett av de få undantagen var Bokmässan som faktiskt höll en fysisk presskonferens inför sin digitala seminariehelg. Nej, det är olika varianter på streamade samtal och releaser på Zoom eller Facebook som gäller.

I oktober är det Läslov och som en uppladdning för denna bjuder nätverket Läslov in till en inspirationsdag nu på måndag fylld av exempel och tips inför läslovet. Skådespelaren Tomas Bolme, författaren och journalisten Josefine Sundström och ståuppkomikern David Batra är tre av inspiratörerna. Var? Det genomförs i form av ett avgiftsfritt webbinarium via Zoom.

Bazar förlag kör en serie med fyra författarsamtal kring aktuella böcker som sänds via Facebook Live. Många prisutdelningar kommer i höst att genomföras via olika digitala event, exempelvis Biblioteksföreningens prisceremoni den 12 november. Augustpriset har inte lämnat besked, men det är knappast troligt att det blir ett fysiskt event. Detsamma gäller Nobelpriset där Nobelbanketten redan är inställd.

På det internationella planet läser jag exempelvis hur Edinburgh International Book Festival 15-31 augusti genomförde 146 evenemang och fick 210 000 visningar från besökare över hela världen och att de räknar med att publiken ökar då dessa evenemang ses i efterhand on demand. De mest populära samtalen har lockat över 10 000 tittare.

“Det är tack vare våra enormt generösa finansiärer, sponsorer, välgörare och donatorer som vi kunnat erbjuda alla evenemang under bokfestivalen gratis detta år – nu börjar det hårda arbetet med att utveckla en finansiellt stabil modell för en hybridfestival med live- och online-evenemang för framtiden”, säger festivaldirektören Nick Barley till The Bookseller.

(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en
Insider-prenumeration (prova 10 dagar för 19 kr).

LOGGA IN
eller
PRENUMERERA

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.