Metoder för att höja priset på en bok till 8975 kr

Hur ska man paketera kunskap för att få bra betalt?

Bokens värde blir extra intressant när vi tittar på fackböcker. Paketering av kunskap gör att priset kan gå från en femtiolapp till tusentals kronor. Varför kostar en kurs mer än en bok?

Den dyraste boken utgiven på svenska under 2020 som jag hittar i Bokinfo är Aktiebolagslagen, del I-III : inkl suppl 15 (Norstedts Juridik) med ett fpris på 4333 kr. Rekommenderat pris i bokhandel är 8658 kr, men på Adlibris kan man köpa den för 5448 kr och på Bokus för 5742 kr.

På listan över dyraste böckerna hittar vi även Sveriges Rikes Lag 2020 (skinnband) med fpris 3495 kr. Detta är alltså uppslagsverk som i det sistnämnda fallet även kompletteras med en app. (Lagboksappen 2020 kommer ut i anslutning till den tryckta lagboken och kommer att uppdateras en gång under året. Precis som du är van vid med den tryckta lagboken så kan du bläddra, sätta bokmärken och göra anteckningar direkt i appen. Allt med riktig lagbokskänsla. Finns att ladda ned i Google play och App Store – bara för dig som köpt årets lagbok.)

Andra förlag och författare kan bara drömma om att sälja sina böcker för tusentals kronor. Det är ovanligt med böcker som kostar över 1000 kr i nätbokhandeln, förutom inom lagar och juridik.

Men idén till det här Analysbrevet kommer egentligen från en konversation i en amerikansk podd mellan två it-entreprenörer, varav den ena byggt ett modernt mediahus – helt digitalt.

I ett avsnitt konstaterade de (ungefär) att “ge ut en bok på traditionellt sätt är det långsammaste sättet och det som ger sämst betalt”. Det handlade då om fackböcker ska poängteras.

En del författare höjer sin ersättning genom att eliminera ett eller flera mellanled. Antingen genom egenutgivning och försäljning via nätbokhandel eller genom att helt enkelt sälja boken direkt i digitalt format till läsarna.

De båda entreprenörerna konstaterade dock att det ofta är förvånansvärt låga priser på kunskap när den säljs i form av en ebok – jämfört med alternativen som jag tittar närmare på under Kunskapspris-pyramiden nedan.

Hur gör man för att sälja en bok (som inte är juridik eller lagstiftning) för 9900 kr eller mer? Det ska vi titta på i detta analysbrev.


FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION

Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är grundare och chefredaktör på Boktugg. Journalist sedan tidigt 90-tal och författare till ett tiotal böcker, både skönlitteratur och facklitteratur.