Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker. Idag är vi alla bokhandlare.
Den senaste tiden har vi sett två stora lanseringar av nätbokhandlare. Först Amazon på den svenska marknaden som det talats om i åratal och som har vissa barnsjukdomar som gör att deras sortiment av böcker är begränsat. De lär lösa det efterhand. Exempelvis har Publit gått ut och lovat sina kunder att de inom kort kommer att distribuera sina POD-titlar även till Amazon. Den andra stora lanseringen skedde i Storbritannien nästan samtidigt som regeringen beordrade fysiska bokhandlare i England att stänga på grund av covid-19. Bookshop, som är en amerikansk nätbokhandel som drivs med målet att gynna fysiska bokhandlar.
Men frågan är om inte den stora trenden är att tekniken nu kommit till en punkt där vi alla kan bli bokhandlare. Det är goda nyheter för förlagen som ärligt talat haft väldigt få återförsäljare, sämre nyheter för de som är bokhandlare idag oavsett vilken sort.
Reflektion: Jag kom till bokbranschen från tidningsbranschen 2009. Det som genast slog mig var hur få återförsäljare det fanns (då talades det om 400 fysiska bokhandlar) i jämförelse med hur många som sålde tidningar där man ville ha ut sina titlar i tusentals butiker över hela landet. I bokbranschen fanns det de som inte begrep varför pressbyråer och matvarubutiker skulle få sälja böcker, men om man jämförde bokförlag och tidningsförlag var det helt uppenbart att man behövde fler återförsäljare.
(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en Insider-prenumeration (prova 10 dagar för 19 kr).
LOGGA IN
eller
PRENUMERERA