Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna? Ny teknik ger dessutom ännu fler format.
För tio år sedan började vissa förlag tala om tripple-play (som varit ett modeord för att paketera kabeltv, internet och telefoni) när en ny bok släpptes i alla tre formaten samtidigt: inbunden, ebok och ljudbok. Då var det ovanligt eftersom långt ifrån alla böcker faktiskt blev ljudbok och det fanns många förlag som tvekade över om det var värt pengarna att producera en epub-fil när det nästan bara var bibliotek som genererade digitala intäkter.
Och det där med ljudbok. Då i början av 2010-talet så var det fysisk ljudbok man tänkte på och kanske även download.
Alla förlag och författare har fått frågan av läsare: Varför släpper ni inte pocket samtidigt som inbunden? De kan inte riktigt begripa varför man väntar, även om de förstås anar att det finns ett samband mellan att en inbunden bok är mycket dyrare än en pocket. Läsarna inser dock inte hur mycket mer pengar förlaget tjänar på en inbunden bok jämfört med en pocketbok.
På samma sätt kan en läsare, eller ska vi säga lyssnare, idag inte begripa varför en ny titel inte finns tillgänglig som ljudbok på utgivningsdagen. Om hen läser om en bok på kultursidan eller får den rekommenderad av en läsande vän och sedan öppnar valfri ljudboksapp blir hen överraskad då sökningen blir resultatlös.
(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en Insider-prenumeration (prova 10 dagar för 19 kr).
LOGGA IN
eller
PRENUMERERA